Jesper Ankeraa brinner för kundupplevelsen

2018-nov-28 08:51:15

Jesper Ankeraa, konsult inom retail, svarar på några snabba frågor om vad som inspirerar honom och vad han tror om branschens utveckling.

Vad är det bästa med att jobba inom retailsektorn?

Retailsektorn kommer utvecklas mer de närmaste tio åren än vad den har gjort de senaste 40–50 åren. Därför är det så häftigt att med ena benet stå utanför som konsument och påverka utvecklingen, men med andra benet innanför där utvecklingen ska genomföras.

Finns det något inom retail som du brinner extra för?

Jag brinner extra mycket för kundupplevelsen och hur den integreras med teknologi. Som kund vill jag upptäcka, uppleva och överraskas, och när tiden inte räcker till ska det gärna gå snabbt. Köpet ska vara enkelt och personligt. Här vill jag hjälpa organisationer i retailbranschen att utveckla och optimera deras omnikanal- och kundupplevelseerbjudande.

Vilket retailbrand inspireras du av?

Jag är nog inte så kontroversiell här när jag säger Amazon. Det är det mest innovativa och snabbfotade företag som, trots sin storlek, fortfarande är entreprenöriellt och i många fall ligger steget före. Jag tänker på deras kassalösa butiker, deras konceptbutik som bara säljer "top rate"-varor, komfortabla leveranser, "prova innan köp"-erbjudande och mycket mer. De har kanske en utmaning i att vara lokala men jag tror de anpassar sig här också. Deras tjänsteutveckling är kunddriven och all information de besitter används optimalt.

Vilka frågeställningar tror du kommer att vara viktigast inom retail i ett femårsperspektiv?

Jag tror innovation, flexibilitet och att våga blir än mer viktigt för företags fortlevnad. Innovativa nog att utvecklas, flexibla nog att snabbt förändras och våga testa nytt men utan att tappa kompassen. För att klara detta behöver organisationer ställa om och hitta sitt syfte.

Tags: Karriär Retail Kundinsikt Customer_Excellence Customer_Experience