4 snabba med produktdesignern Rebecca af Ugglas Åberg

2020-mar-02 21:30:00

 

  • Rebecca af Ugglas Åberg är produktdesigner inom nystartade Studios och berättar om varför hon kom till Centigo och vad hon brinner för i sitt arbete.
  •  
  • Vad lockade dig att börja på Centigo?

Jag lockades av den entreprenörskraft som finns här och som genomsyrar hela bolaget. Friheten och uppmuntran att man får göra lite som man vill attraherar mig jättemycket. Det finns strukturer i Centigo som främjar initiativtagande och gör det möjligt att genomföra idéer.

Jag har min bakgrund inom design, User Experience och digital produktutveckling och kände ett behov av att lära mig mer om strategi utifrån ett affärsperspektiv. Jag ville komma in tidigare i processen än där jag historiskt tagit vid. När jag började fundera över vilka som får jobba med förändring och strategi landade jag snart vid managementkonsultfirmorna. Centigo lirar väl med mina egna värderingar så valet att söka mig hit var inte svårt.

  • Vad sysslade du med innan du kom till Centigo?

Jag jobbade som Design Director på en byrå inom service design och har jobbat med digital produkt- och affärsutveckling under de senaste 10+ åren. Så lite grann är jag en udda fågel på Centigo. Men jag ser stora likheter mellan Management Consulting och den designmetodik som jag arbetat med, så jag ser fram emot att vara en del i ett Centigo-team och få lära mig av dessa grymma människor.

  • Vad är det bästa med att jobba inom Studios?

Det är ett så himla bra och kul team med massa energi och goda idéer. Jag känner mig redan hemma och inspirerad.

Flera stora konsultfirmor har under de senaste åren förvärvat designbyråer. Många ser att det finns synergier här. Studios är Centigos egna designerbjudande som, precis som alla andra initiativ, kommer inifrån. Nu kan vi på ett autentiskt sätt erbjuda skräddarsydda team som levererar hela vägen från strategi till färdiga lösningar.

  • Finns det något inom Studios som du brinner extra för?

Jag brinner för strategi och för varumärke. Vem designar vi för? Vilket problem ska vi lösa? Hur ska kunden uppleva lösningen? Det här är stora och breda frågor som jag älskar att dyka ner i. Designbegreppet är så mycket bredare idag än det var bara för några år sedan. Tidigare var det enbart färg och form och nu är det vedertaget att designmetodiken kan appliceras på vad som helst och på vilken bransch som helst. Varumärket ska genomsyra varje kontaktyta med kund och är en affärskritisk fråga som är mycket större än vad som ryms i en designmanual.

Tags: Affärsutveckling Digitalisering Strategi Tjänstedesign Innovation UX-design User_Experience "Studios" "Varumärke" "Brand"