Skip to content
5 indikatorer på att du kommer att lyckas i rollen som managementkonsult-158664-edited
Silvia Kakembo10 okt 20183 min read

5 indikatorer på att du kommer att lyckas i rollen som managementkonsult

Funderar du på att bli managementkonsult? I det här blogginlägget delar Centigos Filippa Ehrenborg med sig av fem egenskaper som kommer hjälpa dig att göra succé i din framtida roll!

1. Du är ödmjuk  

När du går in som konsult i ett företag är det viktigt att ta hänsyn till den kunskap och de erfarenheter som redan finns där. Även om du kommer in i organisationen för att lösa ett problem, betyder inte det att du ska inleda med att berätta för kunden hur de ska göra sitt jobb – i alla fall inte i första hand. Först gäller att lyssna in och skapa en förståelse för verksamheten. Även om du är den som besitter mest kunskap inom problemområdet – och har en miljon tankar och idéer på hur du ska förbättra saker – får du inte glömma att du är där för att både hjälpa och lära. Innan du lärt dig hur företaget fungerar och varför, kommer du inte att kunna hjälpa dem. Så var beredd att ta ett ödmjukt steg tillbaka och lyssna.  

2. Du är nyfiken  

Att du har ett öppet sinne och är nyfiken på andra organisationer är en förutsättning för att lyckas som konsult. Du behöver vara genuint intresserad av att identifiera problem, hur de påverkar omgivningen och vad orsaken är. En nyfikenhet för hur människor fungerar och vad som driver dem är också viktigt för att kunna kommunicera med kunder. Är du nyfiken på vad som gör företag framgångsrika? Då har du goda förutsättningar att lyckas i ditt uppdrag!

3. Du är lösningsorienterad

Ytterligare en förutsättning – och kanske den viktigaste – är att du är bra på att hitta lösningar på problem. Du har en lösningsorienterad approach till livet och när något inte fungerar ser du ständigt alternativa vägar framåt. För du vet att om du gräver tillräckligt djupt, vänder och vrider på problemet, kommer en lösning att uppenbara sig. Vare sig det är kaffemaskinen som gått sönder eller en kund vars bolag tappat i omsättning. Med en fallenhet för att förstå sammanhang och bryta ner saker hittar du rätt lösning!

 

 

4. Du har ett intresse för människor

En vilja att förstå det mänskliga beteendet är också viktig. Det är inte ovanligt att man som konsult kommer in på ett företag och får ett problem att lösa, för att så småningom inse att rotorsaken är något helt annat (och tynger någon annan) än det kunden har presenterat. Din uppgift är att hitta stället där skon klämmer. Ofta ligger förändringen redan i luften, men bolaget behöver din hjälp att hitta rätt tillvägagångssätt. Då är intresset för att förstå människors behov och drivkrafter värdefullt.  

5. Du är driven

Inre drivkraft är extremt viktigt för att bli framgångsrik som konsult. Det är ditt uppdrag att stötta och peppa kunden genom en tuff period. Förändringar – som ditt arbete allt som oftast leder till – är i regel svårt för oss människor att ta till sig. Det kan ta ett tag att få till en förbättring och du kanske först kommer att möta ett motstånd hos vissa uppdragsgivare. Då gäller det att du har en egen drivkraft och tror på dig själv. Bolaget du har kommit till har troligtvis redan genomgått en jobbig period (annars hade de kanske inte behövt dig) och behöver mötas med positiv energi. Därför är det viktigt att du har förmågan att gå in med inställningen att allt är möjligt och ta ansvar för att motivera kunden.  

Är du nyexad och på väg att ta första steget ut i arbetslivet? För dig som vill jobba som konsult innebär detta en helt ny värld, fylld av utvecklingsmöjligheter i olika riktningar. I den här guiden delar Centigos Filippa Ehrenborg med sig av tips på hur du hanterar övergångsfasen mellan studierna och konsultrollen!  

avatar

Silvia Kakembo

RELATERADE ARTIKLAR