Johan Järvung

Strategikonsult och coach

Augmented Reality – ditt företags nya spelplan

2018-jan-23 10:55:00

Vässa din verksamhet med augmented reality_AR_Centigo_Johan Järvung.pngAugmented Reality (”AR”) har alltid funnits. Men där det tidigare var förbehållet vissa kreativa och visionära personer med rikt inre liv (tänk författare, präster, entreprenörer, what have you) håller förstärkt verklighet på att i rask takt bli var kvinnas (eller mans) egendom. Anledningen är såklart den teknikrevolution som pågår just nu och som brukar kallas Den Fjärde Industriella Revolutionen.

De senaste åren har AR till stor del handlat om det visuella, holografi och att lägga olika filter i synfältet. Företaget Mimesys har som exempel skapat en fantastisk tjänst för fjärrmöten, samarbete på distans, där deltagarna kan rita sina idéer i ”luften” framför sina kollegor.

Spelindustrin ligger långt framme (mest känt för den breda allmänheten är väl mobilspelet Pokémon Go) men även nyhetsmedia märks – ta bara franska Targo som hjälper de stora mediabolagen att skapa en helt ny typ av journalistik som friskt blandar tillvarons olika dimensioner.

Just detta att sinnesintryck kan kombineras med varandra för tankarna till allt från LSD och synestesi. Nästa steg är att lämna det strikt visuella och röststyrda och smälta samman även andra världar. Hur ska man kategorisera UCLA:s digitala sandlåda till exempel?

På medellång sikt tror många bedömare att människa-dator-interaktionen kommer att ske genom telepati snarare än via tangentbord och röst – eller varför inte genom att koppla ihop nervsystemet och apparaterna?

Redan idag är snart sagt alla svenskar utrustade med ett sjätte sinne i form av mobiltelefonens GPS och sökmotorer. En naturlig slutpunkt skulle kunna vara en ännu tightare sammanslagning av människan och maskinen i det som brukar kallas för en cyborg. (För dem som inte tror att det är realistiskt – kolla gärna in cyborgtrummisen Jason Barnes och hans robotvänner i denna video.)

För dem som letar efter konkreta tillämpningar som funkar redan idag är fjärrmöten, utbildning, reparationer på distans och virtuella utställningar exempel på områden att titta närmare på.

Det verkar helt enkelt inte finnas några gränser för den teknikexplosion vi ser framför oss och det är därför hög tid för varje affärsutvecklare att ta reda på vilka möjligheter som står till buds att göra den egna businessen ännu bättre, coolare och mer innovativ med hjälp av AR.

Vill du veta hur din organisation kan dra nytta av AR-tekniken? Kontakta gärna oss.

Kontakta Johan Järvung

Vill du få fler nyhetsuppdateringar från Centigo? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Ja, jag vill få nyheter från Centigo!

Tags: Affärsutveckling Digitalisering Nydanande_teknik_och_affärsmodeller AR


Liknande artiklar

No tag present