Elias Björnestål

Managementkonsult inom strategi, styrning och innovation

Corona - från kris till möjlighet

2020-apr-01 10:00:00

Corona är fruktansvärt. Likaså många av de konsekvenser vi kommer se efter krisen. Både från epidemin i sig men även de åtgärder vi har satt in för att vinna över den.

Om vi ska se något positivt i allt detta, är det att alla kriser för med sig möjligheter. De flesta företag har befunnit sig ett kristillstånd de senaste veckorna. Fokus har legat på att stoppa utflöden av pengar, minska risken, säkra sin supply chain och eventuellt krympa verksamheten för att klara sig på kort sikt (läs mer om hur ni kan förbereda er här). Nu är det tid att inse att detta kommer pågå ett tag, lugna ner läget och börja fundera på vilka möjligheter som uppstått som kan göra er mera konkurrenskraftiga på lång sikt.

Vi har lyft ut fyra dimensioner där möjligheter kan gömma sig och ger även exempel på vad snabbfotade företag redan har gjort eller påbörjat. För att ta vara på dessa möjligheter kommer dock krävas hårda prioriteringar för att frigöra bristfälliga resurser.

Kris till möjlighet-1

Reinvent your resources

Alla (med betoning på alla) företag sitter på värdefulla resurser, tillgångar, förmågor eller medarbetare. Nu kanske dessa står tomma, obrukade eller rastlösa. Vilka har ni? Går det att vara kreativ med dessa? Finns det något ni kan göra med dessa resurser för att skapa värde och bidra till samhället?

Kreativa exempel

  1. Scania lånar ut personal till Getinge för att snabba på tillverkningen av Respiratorer och lånar ut inköpare till arbetsgrupp som försörjer sjukvården med skyddsutrustning. Svensk Handel har öppnat en förmedlingstjänst där medlemsföretag kan få hjälp med att låna eller låna ut personal (länk 1 och länk 2).

  2. Elon Musk ställer om en av sina fabriker och börjar tillverka ventilatorer till sjukvården (länk).

  3. SAS personal utbildas till vårdpersonal – ett fantastiskt samarbeta mellan Novare, Wallenbergstiftelsen, SAS och Sophiahemmets Högskola (länk).

  4. Dahl skänker sina skyddsglasögon, skyddshandskar och låter vårdutbildad personal ta tjänstledigt för att hjälpa till i krisen (länk). Fantastiskt!

  5. Absolut vodka lägger om produktionen och börjar levererar etanol till handspritstillverkning (länk).

Listan går att göra hur lång som helst på framåtlutade initiativ från framåtlutade företag. Vad kan ditt företag göra?

Reinvent your channels or products

Många innovativa affärsinitiativ får stå tillbaka när maskineriet fungerar som ”vanligt”. Innovation får stå tillbaka för att ”vi tjänar ju bra med pengar på det vi gör” aka ”fat and happy”. Ingen vill ändra ett vinnande koncept. Nu när många företag helt eller delvis tappat sina intäkter via ordinarie kanaler kan det skapas utrymme att testa nya innovativa initiativ (eller vara tvungna för att överleva). Kan ni tänka om hur era tjänster levereras? Eller snabba på en redan påbörjad digitaliseringsresa? Många retailers går nu exempelvis från brick and mortar till e-handel snabbare än någonsin.

Digital transformation

Kreativa exempel

  1. Lin Qingxuan var tvungna att stänga 40 % av sina butiker men ökade samtidigt försäljningen i distriktet med 200%! Hur? Man flyttade 100+ skönhetsrådgivare som tidigare arbetat i butikerna till digitala kanaler så som ex. WeChat. Där fick de agera influencers och gav råd till och engagerade kunderna vilket ledde till kraftigt ökad konvertering (länk).

  2. Konferenser och mässor blir digitala - DI har ex. ställt om fysiska konferenser till digitala och samtidigt bibehållit antalet deltagare (länk).

  3. Många leveransbolag har underkapacitet ex, anställer Amazon över 100 000 och Instacart 300 000 i USA för att klara av alla hemleveranser. Kan taxibolagen (med få att skjutsa) eller de som levererar kylvaror till restauranger (kraftigt minskat flöde) sadla om till att leverera varor hem till konsumenter?

  4. Då hotellrummen osar tomma och bostadsköerna är fortsatt långa har Elite Hotels gått ihop med Blocket bostad för att erbjuda långtidsboende till de som inte har någonstans att bo (länk).

  5. ICA har under en tid arbetat med sitt koncept Pronto för hemleveranser av måltidslösningar. Krisen har blivit den optimala tidpunkten att trycka på gasen för denna tjänst som nu erbjuds till främst äldre (vilken troligen inte var den tänkta målgruppen från start). I samband med detta uppstår troligen även ett behov att erbjuda äldre utbildning i e-handel (länk).

  6. Swinga (en app för att låna saker av grannar) har snabbt utvecklat möjligheten att utföra små-tjänster till sina grannar ex. att handla mat eller hämta läkemedel (länk).

  7. Stjärnkocken Niklas Ekstedt frågade sina följare på Instagram hur han skulle rädda sin restaurang. 7-Eleven handlaren mitt emot svarade att han kunde börja sälja Niklas mat i sin butik. Nu är ett ett nytt kreativt samarbete startat (länk). 

Vilka innovationsinitiativ har ni tidigare låtit stå tillbaka som nu kanske kan vara en del av lösningen eller er framtid?

Invest for the return-to-normal

Har ni pengar i kassan är detta ett gyllene läge att rusta sig inför återgången till det ”normala”. Många ”tvingande” skiften som vi ser i denna kris kommer mest troligtvis bestå till hög grad även efter krisen.

  1. Har ni påbörjat en systemimplementation eller har en/flera i pipen? Nu finns stora möjligheter att gasa på dessa initiativ. Och fördelarna är många för de som har råd ex. tillgänglig personal, färre transaktioner i de system som ska bytas (=mindre känsligt) och många lediga duktiga konsulter (kanske går det att komma överens om att skjuta på delar av betalningen till efter krisen😉).

  2. Många industribolag är vanligtvis tvungna att förlägga nästan allt underhåll och uppdatering av produktionssystemet till semesterveckorna. Varför inte ta tillvara på er nedstängda produktion och genomföra underhåll/uppdatering nu? Ett gyllene tillfälle att utföra arbete som annars hade kunnat ta år på bara några månader.

Buy on sale

“Cash combined with courage in a crisis is priceless”

– Warren Buffet

Även detta kräver att det finns lite pengar i kassan. Många av era konkurrenter kommer troligen aldrig bli billigare än vad de är nu. Har ni identifierat lämpliga uppköpskandidater? Möjligheter finns både uppströms och nedströms i värdekedjan, konkurrenter eller kompletterande verksamheter. Men håll även utkik efter private equity bolag som kan vara ute efter er!

“Corporate raiders and PE firms are already sharpening their knives”

- Goldman Sachs associate (länk)

Så. Ta några djupa andetag och försök ta dig ur kriskänslan, sammankalla ledningsgruppen och diskutera vilka möjligheter ert företag har.

Var allt detta en lyx som ditt företag absolut inte har råd med? Spana då in Företagarnas samlade råd för att överleva Corona.

Tvätta händerna, håll fysiskt avstånd men social närhet! 

Kontakta Elias Björnestål

Illustration: Simon Hagert

Tags: Digital_Transformation Digitalisering Innovation Sustainable Growth Corona