Johan Wallquist

Managementkonsult

I gig-ekonomin blir alla konsulter - framgångstips!

2019-apr-03 17:01:00

Gig-ekonomin växer så det knakar, fler och fler lyckas slå mynt av sin egen expertis och gig-plattformarna tjänar massor. Företagen älskar det eftersom risken flyttas från organisationen till individen. Plötsligt är du egenkonsult och måste sälja in dig själv. Här är tipsen för hur du ska ta dig an gig-ekonomin. 

Tjäna pengar från en strand

Du kanske har hört om hur snabbt gig-ekonomin växer? Enligt en undersökning gjord av Harvard Business Review så finns det redan 150 miljoner giggare i Nordamerika och Västeuropa. Du kanske också har hört om entreprenörerna som lämnar stabila jobb, börjar frilansa som konsult och tjänar en förmögenhet?

Med argument som "så tjänar du din första miljon första året" och "lämna ekorrhjulet och jobba vart du vill" så lockas massa människor att skola om sig till både egenföretagare och expertkonsulter. Det låter såklart lite lockande att dra in hundratusentals kronor i månaden och jobba från Bali. Frågan är om det går och i så fall hur man gör? 

Risken

Frihet, omväxling och entreprenörskap - det låter fantastiskt och jag älskar konceptet, men det finns också en baksida. Säkerheten och stabiliteten minskar när du går över till gig-ekonomin. Du har säkerligen skills som det går att ta betalt för, men du behöver också kunna marknadsföra dig själv tillsammans med dina skills.

Det kan du göra online med egen hemsida och webshop, eller använda en av många gig-plattformar (till exempel Freelancer.com, Fiverr). Plattformarna erbjuder ofta fastpris eller timpris och det förutsätter att du har återkommande projekt för att du ska kunna livnära dig.

Börja nu - träna i liten skala

Mitt första tips är att du ska anpassa dig, träna på hur det är att vara egen och att testa på det i en liten skala först.

Börja med att koka ned vad dina primära skills är, det du faktiskt får betalt för att göra redan idag. Tänk om du kunde behålla det upplägget, men addera en automatisk inkomstström som baseras på samma kompetens?

Med en andra intäktsström kan du till och med gå ned i arbetstid. För att du kan och vill. Också för att du då kan utveckla din gig-sida.

Du är redan expert

Det handlar först om att inse att företag inte betalar för dig…utan för det du kan. Bara det gör dig till något av en expert på ditt område, även om det finns andra som också kan samma sak. 

Du har säkerligen varit i situationer i egenskap av specialist/expert på ditt område. Du återanvänder ständigt din kunskap på jobbet. Det fina är att de flesta företag liknar varandra och behöver hjälp med samma sak. I många fall skulle du kunna föra över din kunskap till dem digitalt genom en blandning av onlinekurser, webinarier och digitala workshops.

Frilansade experter kan liknas med miniversioner av vissa kunder vi jobbar med som också behöver utveckla sin affärs- och leveransmodell.

Framgångsreceptet

Ett exempel som jag jobbat med nyligen handlade om att utveckla ett konsultbolags sätt att leverera projekt. 

Mycket av deras arbete går ut på att utbilda, kommunicera och leda deras kunder genom en förändring. I genomsnitt innehåller varje projekt flera veckor av aktiviteter som upprepas för konsulten - oberoende av vem kunden är. Visst går det att återanvända skrivet material och presentationer, men det blir ändå mycket repetition då det ska presenteras, administreras, kommuniceras, rapporteras etc.

Genom att inse vilka delar som var generella och vilka som behövde skräddarsys så kunde vissa delar av projektet levereras digitalt med ett on demand-koncept. Det gjorde att många aktiviteter också kunde automatiseras. I det här fallet så byttes tidskrävande repetitiva workshops mot digitalt material on demand som kombinerades med personlig coaching. Det innebar att slutkunden alltid fick samma högkvalitativa material och konsultbolaget kunde leverera fler projekt på samma tid.

Automatisera social media? Läs mer här.

Mätbarheten i det digitala gör det lättare att följa vilket innehållet som konsumerats och att det går att stötta dem som tagit till sig det. 

I det här fallet så är varje projekt fortfarande unikt men onödig repetition undviks genom projektet. Genom att leverera merparten av innehållet digitalt så hålls också resandet till ett minimum vilket både plånbok, miljö och familjelivet tackar för. 

Win-win

Denna förändring kräver att den levererande konsultfirman ställer om sitt fokus till en mer digital leverans, men kunden måste också förstå att konceptet inte levereras på timbasis. Effektivitetsvinsterna kan delas mellan parterna där kunden får ta del av en mer effektiv leverans och ett något lägre pris. Bara för att exempelvis 10 informationsmöten nu görs digitalt så kan inte priset bli 1/10.

I vanliga fall kanske all förberedelse, admin, resande och genomförande workshops tagit 150 timmar och kostat 200 000 SEK. Med den nya affärsmodellen och leveransen så kanske det inte står 'timmar' på fakturan utan 'utbildning' istället och priset är 150 000 SEK. Det är ändå ett klart lägre pris och konsultfirman får bättre marginaler. Win-win. 

Så gjorde vi tekniskt

  1. Genom att identifiera vilken kommunikation och utbildning som upprepades i varje projekt så kunde vi digitalisera det. Dessa moment lades sedan i en plattform (i det här fallet Teachable) där vi fick full överblick och spårbarhet.

  2. Vi kunde också digitalisera administrationen av individuella uppföljningar och inbokning av coaching-sessioner. Det gjordes genom att bädda in den smarta bokningsappen Calendly direkt i Teachable-plattformen (inga programmerare behövdes).

  3. För kreativa möten och uppföljning på gruppnivå så användes digitala workshops med breakout rooms i Zoom (också enkel inbäddning).

  4. Automationer skapades i Zapier utan en enda rad kod.

 

 Se exempel på vad vi gjort i vår egen utbildningsplattform Skills.

Nästa steg

Har du frågor om hur er affärs- och leveransmodell skulle kunna digitaliseras och hur ni kan testa det på enkelt sätt? Maila mig på johan.wallquist@centigo eller boka in ett möte direkt i våra kalendrar på den här länken: calendly.com/wallquist.

 

Tags: Affärsutveckling Digitalisering Innovation Kundinsikt Marketing Strategy Automation