Evelina Bergström

Managementkonsult

Vad kan framtidens retail lära sig av Berlin?

2019-nov-24 20:30:00

Varje år gör Centigo retail en inspirationsresa till utvald destination där syftet – precis som namnet avslöjar– är att åka iväg till utvald destination och inspireras av hur trender och koncept i andra delar av världen påverkar retail i Sverige.

Efter en kartläggning av potentiella destinationer beslutade vi oss för att åka till Berlin, huvudstaden som beskrivs som en riktig företrädare inom retail med banbrytande koncept och coola butiker. Att få möjligheten att se en glimt av framtidens detaljhandel i Tysklands metropol med ett gäng genuint intresserade retailkollegor var något vi alla såg fram emot – och våra förväntningar var skyhöga…

Benchmarking på Berlins gator

Det var med laddade datorer och promenadvänliga skor vi gav oss ut på Berlins gator fast beslutna om att fördjupa våra insikter inom utvalda butikers koncept, layout och omnikanalstrategier. Först ut, mitt i stadens hjärta, ”Berlin Mitte”, besöktes bland annat det sydkoreanska glasögonvarumärket YUN som med sin innovativa in-house teknologi tillverkar glasögon inom ynka 20 minuter. Givetvis besöktes även e-tailern Zalandos första ”brick-and-mortar butik, Zalando Beauty Station, som med en rätt tråkig butikslayout på 160 kvm erbjuder skönhetsprodukter från cirka 53 varumärken.

Turen fortsatte söderut mot hipsterselitens absoluta favorit: Kreuzberg. Strosandes bland grafittitäta gränder lät vi oss inspireras av den hållbara livsmedelsbutiken utan plastförpackningar, Original Unverpackt, och den ”mörka”, nomadiska, avantgarde designbutiken Darklands. 

Något omtumlade efter en småruffig söderrundtur begav vi oss några U-bahn stationer bort mot lummiga Tiergarten och Charlottenburg, där såväl Nikes flagshipstore som världens första konceptgalleria, Bikinihaus, besöktes. Höjdpunkten med Binkihaus var tveklöst ”Bikini Pool”, ett 3300 kvm stort utrymme med tillfälliga pop-up stores för aspirerande startups.

Huvudsakliga insikter

Av att döma ovanstående beskrivning låter urvalet av butiker som ett recept på optimal inspiration för framtidens detaljhandel. Dock är sanningen den att vi varken blev mer eller mindre insiktsfulla av de totalt 17 butiker vi besökte. Huvudsakligen kan insikterna från rundturen sammanfattas enligt:

Butikskoncept: Uppenbarligen är det utmanande att hitta vinnande koncept som håller ”hela vägen”. Konceptbeskrivningen online matchade sällan det faktiska konceptet i fysisk butik. Enbart ett fåtal butiker gick ”the extra mile” och erbjöd något extra utöver ordinarie försäljning. En av de främsta anledningarna till att besöka en fysisk butik är just att få en upplevelse som inte kan upplevas online.

Butikslayout: I de flesta fall rätt oinspirerande layout, där en genomtänkt ”visual merchandising” strategi saknades. Hur en butik jobbar med exponering av produkter präglar allt ifrån kundupplevelse till varumärkesuppfattning.

Omnikanal: Enbart en handfull av butiker med fullständig integrerad och sömlös omnikanallösning.

Så hur ska vi då tolka dessa insikter? Att vi – som de retailfantaster vi ändå är – gick ut med för höga förväntningar? Eller att Stockholms butiker och detaljhandel har relativt välutvecklade lösningar?

Även om vi inte fick en glimt av framtidens retail i Tysklands metropol, så fick vi ändå möjlighet att diskutera alltifrån retail till techno under några härliga höstdagar i ett färgsprakande Berlin!

Hör av dig om du vill prata mer om trender inom retail med oss!

 

Kontakta Evelina Bergström
 

Tags: Retail Trends