Skip to content
Johan Wallquist10 feb 20212 min read

Internet under pandemin är som gymmet i januari - så vinner du!

Det är mycket snack om framtidens "skills". Vad kommer krävas för att fortsätta vara konkurrenskraftig som bolag och individ?

Pandemin gav en ofantlig skjuts åt utvecklingen då vi inte längre kunde träffas fysiskt för att bygga relationer i möten, på event och under mingliga middagar. Alla gick online, även de som inte ville. Det var som 'gymmet i januari' - alla var där med goda intentioner.

Utmaningen blev att alla konkurrerade på samma plats. Vissa insåg att det var fantastiskt och kommer fortsätta jobba digitalt - medan andra insåg att det var så svårt att få resultat att de verkligen längtar till pendlingen och det trygga kontoret med sina fysiska whiteboards i konferensrum. Riktig fikapaus, inget sånt digitalt 😆

Det vi kan enas om är att den digitala utvecklingen bara kommer rulla på. Vi har tidigare lyft fram hur viktigt det är med utveckling och att den enda förmågan som ger långsiktig konkurrenskraft är ständigt lärande.

Det kommer bli allt viktigare nu. Att våga prova och inte bara läsa. Du har säkert läst om agilt, datadrivet, lean etc…det bottnar i att det inte går att veta nåt innan man har testat.

Den som inte vågar testa, utan bara väntar, riskerar att halka så mycket att det inte går att komma ikapp. Det gäller både bolag och individer. Det må vara skrämmande du har faktiskt möjligheten att maximera din förmåga och konkurrenskraft med förstärkande verktyg.

Nya metoder och teknologier ger försprång till dem som vågar vara först. Som med de flesta nya metoder och verktyg så ger de bara en fördel så länge de inte är standard och används av den stora massan. Risken är att du halkar efter och alltid försöker komma ikapp om du inte vågar prova.  

Kolla på videon för ett bra exempel på ny teknik som kommer ta fart under de kommande åren. 

 

Så vad är det?

Du kan alltså skapa personliga videobudskap som talar direkt till den som tittar…på individnivå. Nu snackar vi relevans! Du kan dessutom automatisera det och bädda in det i säljprocess, kundutbildningar, onboarding av nyanställda eller vad som. Något som ställer högre krav på budskapet, dvs copy-writing. Givetvis finns det numera även AI-tjänster som hjälper till. Med bara en kort beskrivning till AI-tjänsten kan den sen generera träffsäkra rubriker, annonstexter, produktbeskrivningar, landningssidor - till och med idéer till bloggar.

Hör av dig om du känner att det är dags att börja testa och inte vill hamna efter konkurrenterna! Det blir kul, jag lovar 😊🌟 🚀

 

Kontakta gärna Johan på johan.wallquist@centigo.se, boka ett möte och/eller connecta på LinkedIn.


Om författaren:

067A2804d - Copy

Johan driver digitala initiativ där han uppgraderar affärs- och leveransmodeller som konsult på Centigo. Han har jobbat med bl.a. Volvo, H&M, Ericsson, Miljöpartiet, Sandvik, Match.com, Accenture samt coola startups som Yomento, VivoLogica, Splyt.com och svenska Glue Home. Läs fler inlägg och connecta på LinkedIn eller maila till johan.wallquist@centigo.se.

avatar

Johan Wallquist

Managementkonsult

RELATERADE ARTIKLAR