Johan Wallquist

Managementkonsult

Konsulten som ersatte sig själv med en robot

2019-feb-07 18:15:00

Genom att lära upp en robot att tänka och agera som mig (och ta mina uppgifter som social media manager) råkade jag ersätta mig själv i ett kundprojekt. Automatisering blir allt smartare och enklare. Nedanför beskriver jag hur det går att automatisera content för sociala medier på ett smart sätt.

Mängdproblemet med internet

I ett spännande pilotprojekt där jag ansvarade för bl.a. digital marknadsföring behövde vi snabbt få in trafik till våra landningssidor samtidigt som vi ville dela värdefullt innehåll i social media från oss själva, men mest från andra pålitliga källor pga våra begränsade resurser. Teamet och budgeten var minimal så jag tog på mig att hitta en bra väg fram, trots att jag knappt skulle kunna skapa något material själv.

Vi såg bra material att dela i social media och även om jag inte kunde skriva så många artiklar själv, så kunde jag avgöra vad som var relevant för oss och vår plattform. Problemet är att internet är så stort och att det skapas otroligt mycket material varje dag. Hur skulle vi kunna sortera ut det som är bra och relevant utan att lägga för mycket tid?

Enter Mr Robot

Min önskan var att hitta en riktigt billig resurs som kunde lägga massor av tid på det här…med få instruktioner, inget gnäll på repetitiva uppgifter eller övertid. Tyvärr hade vi inte möjlighet att ta in någon extra hjälp.

Men! En robot behöver inte kosta skjortan och kan jobba 24/7 utan att gnälla. Hur svårt kan det vara tänkte jag..?

Genom att koppla sig mot det ständiga flödet av bloggar och låta en robot göra det tidskrävande jobbet att läsa igenom och identifiera det som är relevant för oss så insåg jag att det gick att automatisera. Efter en kortare att ha pushat roboten genom en mini-bootcamp/träningsperiod (mindre än 30 minuter faktiskt) så gick nu våra sidor på Facebook, Twitter och LinkedIn på autopilot till 90%.

Det innebar att min roll som ansvarig för social media i stort sett försvann. Som tur var fanns det massa annat att göra i projektet så jag blev inte sysslolös.

Automatisering - nu med (lite) intelligens

Automatisering har alltid varit med i bilden, men har oftast handlat om enklare triggers och actions i stil med att automatiskt dela vissa bloggar, eller re-tweeta vissa hashtags. Dvs utan mänsklig inblandning och "kvalitetsfilter". Det har lett till hög aktivitet men ibland har jag ifrågasatt det som skrivs…och då också postats av mig :/

Skillnaden nu var att jag kunde träna upp en robot att "tänka som mig". Dvs, genom att visa den vad som är bra så börjar den se mönster…och kan till slut sortera ut det bra från det dåliga.

 Lär dig mer om smart automatisering HÄR (onlinekurs)

Så gör du

Robottjänsten jag använde heter MonkeyLearn och är en machine learning-tjänst som kan göra flera saker, men som i det här fallet klassificerar text utifrån mina preferenser. För att det ska bli effektivt behövs ett verktyg som hanterar källorna och något som binder samman och automatiserar allt. Nedan går jag igenom hur jag gjorde.

  1. Samla bloggkällor som du älskar. Om du inte kan komma på vilka det är du brukar läsa så kan jag rekommendera Buzzsumo.com för att hitta innehållet som går bäst i social media (baserat på dina relevanta nyckelord).
  2. Ta alla dina favoritbloggar och hitta deras RSS-länkar (kolla här hur). Placera dem sen i en "RSS-aggregator" (t.ex. feed.informer.com). Du får då ut en enda RSS-feed som består av alla dina källor.
  3. Skapa ett konto och träna upp din robot på MonkeyLearn.com. Du tränar roboten genom att bloggarna läses in och du får säga om den är vass eller kass. Lägg 10-20 minuter så bör roboten klara av att klassificera till 80% av din egen förmåga! Ganska häftigt. Konfigurera så här:
  1. Skapa en ny custom model av typen "classifier" (mer detaljer här).
  2. Lägg till RSS-flödet du skapade i steg 1 och välj kolumnerna för titel och beskrivning/body. 
  3. Definiera två taggar till att börja med t.ex "vass" och "kass".
  4. "Träna" roboten manuellt med texterna som dyker upp.
  5. Du är nu redo att köra…men jag rekommenderar att träna den lite till. Det går också att använda redan taggade texter om du har tillgång till det. 

4. Automatisera! I Zapier sätter du upp ett flöde (se bild) som triggas varje gång en bloggartikel publiceras från dina källor (ta från steg 1). Den matar då in artikeln i MonkeyLearn som klassificerar om den är bra eller dålig. Du kan sen själv välja vad som ska hända. I mitt fall så har jag valt att spara allt innehåll inklusive klassificeringen i ett Google Sheet (för spårbarhet och om jag skulle behöva träna upp en ny robot), sedan har jag ett filter som kollar om artikeln var bra - då går den vidare och notifierar mig via mail.

Zapier skulle också kunna posta direkt i sociala kanaler. Du behöver bara lägg till fler actions och koppla mot t.ex. Facebook. Välj själv =) 

  Lär dig mer om smart automatisering HÄR (onlinekurs)

Detta går också att göra för t.ex. automatiskt sätta hashtags och för annat annat material än bloggar.

Connecta med mig och hör gärna av dig om du vill bolla idéer: Johan på LinkedIn

Tags: Affärsutveckling Digitalisering Innovation Marknadschef Kundinsikt Marketing Strategy Automation