Så enkelt kan du utvärdera din marknadsföring!

2017-dec-07 10:20:00

Johan-Mossberg_Centigo_enkelt-utvardera-marknadsforing-1

Vi blir duktigare och duktigare på att sammanställa data och visa resultat av digitala kampanjer som genomförs. Men lyckas vi förstå vad siffrorna egentligen betyder och vad som kan göras för att förbättra dem? Genom fyra exempel vill jag visa hur du enkelt kan utvärdera din marknadsföring. Häng med så skall jag visa vad jag menar.

Mål och bakgrund

Du som marknadschef vill öka intäkterna utan att behöva öka den totala mediabudgeten. Den digitala marknadsföringsbyrån du anlitar får i uppdrag att hjälpa dig att nå målet. Efter en tids samarbete kan resultatet bli enligt nedan (COS = Cost Of Sales):

1. Ökad intäkt till lägre kostnad

Bild-1_analys_Johan-Mossberg


Du som marknadschef är mycket nöjd!
Insikt: Intäkterna ökar och kostnaden minskar. Dvs lönsam tillväxt skapas till konstant budget.
Åtgärd: Ingen åtgärd, bara att arbeta vidare. Byrån är på rätt spår.

2. Konstant intäkt till lägre kostnad

Bild-1_analys_Johan-Mossberg


Du som marknadschef tycker att det är OK.
Insikt: Intäkten är konstant och kostnaden minskar. Dvs Byrån genererar en konstant intäkt till lägre mediakostnad. Bra lönsamheten men ingen tillväxt.
Åtgärd: För att öka intäkterna optimerar Byrån enskilda kanaler och fördelar om budget till Display. Även ett enklare beställningsflöde föreslås.

Klicka här för att lära dig mer!

3. Ökad intäkt till konstant kostnad

Bild3_analys_Johan Mossberg-1


Du som marknadschef är inte helt nöjd.
Insikt: Intäkterna ökar till konstant kostnad. Dvs marknadsföringen driver tillväxt men till priset av en högre mediakostnad. Risken är att mediabudgeten snabbt tar slut.
Åtgärd:Byrån fördelar om den mediabudget som finns kvar till konverterande kanaler som SEM och E-post utskick. För att kompensera för mindre budget tvingas du som marknadschef genomföra en rabattkampanj. Även justeringar i beställningsflödet genomförs av Byrån för att öka konverteringsgraden.

4. Minskad intäkt till ökad kostnad 

Bild4_analys_Johan Mossberg-1


Du som marknadschef är inte alls nöjd och avslutar relationen med byrån.
Insikt: Intäkterna minskar samtidigt som kostnaden ökar. Det innebär att totala mediakostnaden är konstant medan intäkten minskar. Marknadsföringen driver inte tillväxt och målet nås inte.
Åtgärd: Åtgärder som föreslås har inte gett effekt och byrån har svårt att komma med förslag på justeringar. Det blir fler ursäkter än förslag.
Antagligen krävs en ordentlig analys för att avgöra vad som kan förbättras. (Analys av Målgrupp, Erbjudande, Säljkanal och Marknadsföring)

Hoppas jag gett lite vägledning till hur du på ett enkelt sätt kan analysera din data, komma till insikt och sedan agera. Lycka till!

Den 1 februari 2018 arrangerar jag och min kollega Johan Wallquist ett webinarium: Nästa generations marknadschef. Webinariet riktar sig till dig som är marknadschef och upplever att din roll är i förändring.

Ja, jag är intresserad av webinariet

Intresserad av fler insikter från Centigo? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad.

Ja, jag vill få nyheter från Centigo!

Tags: Marknadschef CMO


Liknande artiklar

No tag present