Skip to content
Marcel Buder24 maj 20222 min read

Ödlan i baren – Om test och återkoppling

Marcel Buder jobbar som managementkonsult på Centigo inom affärsenheten Digital Transformation och i det här blogginlägget delar han med sig av tre punkter som hjälper dig ta fram grunden för en teststrategi som hänger ihop med kundens verklighet. 

Bredda din teststrategi för att fånga kundens faktiska upplevelse

Visst är det störigt med buggar? När näthandeln vägrar ta emot din betalning, du som precis hittat rätt pryl till rätt pris och med rätt leveransvillkor. När appen kraschar varje gång du vänder till landscape-mode på mobilen, du som bara ville se bilderna i barnens skolapplikation. Svordomar och frustration.

Vad är det som har gått fel när appen eller betalningen krånglar? Jo, förmodligen ingår det som du som användare precis gjorde inte i testomfånget längs utvecklingskedjan. Det kan finnas många anledningar och man kommer aldrig helt kunna undvika problematiken. Det är svårt att fånga och förutspå alla tänkbara sätt som användaren kan göra fel (eller rätt) på. Det även en svår balansgång att fånga alla användarfall, alla krav och samtidigt leverera i tid till lansering utan att budgeten spricker.

Det finns dock duktiga analytiker och testare som arbetar med att hitta de vanligaste fallgroparna. Användaren kanske har snabba fingrar och skriver in lite fler siffror eller till och med bokstäver i postnummerfältet? Oftast är det någon som har tänkt detta vanliga misstag i utveckling av användargränssnittet, dessutom finns såväl krav som testfall som fångar potentiella problem och hjälper användaren göra rätt. Men ibland så slinker buggarna igenom i alla fall.

Jag kan själv inte uttrycka det bättre än följande tweet om en utveckling av en beställningsprocess i en bar:

Ödlan i baren tweet

Vad kan vi då lära oss av det här? Att incidenterna skriver de ”bästa” testfallen. Så klart ska man ta det med en nypa salt och aldrig glömma bort att göra bedömningen om hur sannolikt ett ytterligare inträffande är. I barens fall skulle jag nog bedöma att en kund som frågar var badrummet finns kommer komma igen. En kund som frågar efter en ödla…? Vem vet. Och för att återgå till exemplen i inledning: Hur avgörande är det att kunna använda appen i landscape-mode utan att den kraschar? Det beror säkert på.

Det som du och ditt utvecklingsteam kan påverka och som tar er teststrategi ett steg närmare kundens verklighet i tre punkter:

  • Gör en gedigen och balanserad testning på grundnivån - med andra ord: första delen av skämtet.

  • Samla ett större team som förstår produkten eller ännu hellre användaren och genomför utforskande tester i er produktionsmiljö. Detta bör göras innan lansering men även regelbundet efter att produkten lanserats för att upptäcka ytterligare buggar (det finns så klart begränsningar till vad man bör göra i en produktionsmiljö). 

  • Gör det enkelt för användaren att lämna in feedback och uppmuntra användarna att vara delaktiga i förbättringsarbetet av produkten.

För att sammanfatta: Underskatta inte värdet av att bredda din teststrategi för att ständigt kunna fånga det som är viktigt. Kanske är den där ödlan i baren nästa stora hype. Då ska behovet fångas – förhoppningsvis inte så sent som efter feedback från kund. Anpassa därför din teststrategi för att tidigt fånga potentiella fel och undvika frustrerade kunder.

avatar

Marcel Buder

RELATERADE ARTIKLAR