Astrid Hollmén

Managementkonsult inom retail

Retailspaningar från Los Angeles

2018-jun-13 10:30:00

I Los Angeles tävlar stora, etablerade kedjor och startups om kunder både offline och online. Klimatet, antalet invånare och influenser från Silicon Valley påverkar trender och gör Los Angeles till en intressant stad att studera när det kommer till retail. I det här inlägget delar jag med mig av retailspaningar från USAs näst största stad. Följ med!

Less gives more

Target är USA:s näst största detaljhandelskedja efter Walmart och erbjuder i princip allt du kan tänka dig i stora butiker - klassisk amerikansk detaljhandel.

Förra veckan var jag på USC (University Of Southern California) och såg till min förvåning en nyöppnad Target inne på campus. Butiken på USC är en av Targets mindre butiker och har ett specialiserat sortiment riktat till studenter. Idén bakom butiken är att optimera logistikkedjan genom ett specialiserat utbud, öka kundnöjdhet med en personlig och relevant shoppingupplevelse (inklusive en större yta för att hämta onlineordrar) och att etablera sig i en miljö som liknar ett shoppingcentrum.

En liknande butik finns i downtown LA med ett utbud anpassat för en urban livsstil. Dessa mindre butiker genererar dubbelt så hög omsättning per kvadratmeter jämfört med de traditionella, stora butikerna och alla butiker som Target planerar öppna under 2019 och 2020 kommer vara i det mindre formatet. (Källa: Forbes)

Ny shoppingupplevelse genom Augmented Reality

Outdoor Voices är ett nytt sportmärke som växt snabbt på kort tid och jämförs med Lululemon. Som många andra startups inom retail började företaget sin resa online och har successivt öppnat fysiska butiker.

Något som gör att Outdoor Voices sticker ut och som skapat hype kring märket är deras marknadsföringskampanjer med augumented reality. Nyligen släpptes en kollektion för löparkläder och innan lanseringen kunde konsumenter via deras mobilapp besöka ”Outdoor Voices Trail Shop” kring populära löprundor i Los Angeles. Med hjälp av kameran kunde användaren hitta den nya kollektionen (likt Pokémon GO), utforska produkterna och sedan köpa dem först av alla. 

Personligt, instagramvänligt och rosa

Astrid HollménEn trend som är tydlig i Los Angeles är att skapa unika, galna och personliga butiksupplevelser som uppmuntrar till delning i sociala medier. Skönhetsföretaget Glossier har använt just den strategin.

I maj öppnade de sin andra fysiska butik i Los Angeles, en butik helt i rosa där personalen är klädda i overaller som är... rosa. Inne i butiken finns en “selfie canyon”, ett rum inspirerat av öknen i Arizona, med en stor spegel för att ta selfies.

Butiken har inga kassor utan kunden talar om för säljaren vilken produkt som önskas och köpet slutförs direkt i säljarens surfplatta. Produkten kommer sedan i en snygg förpackning med ditt namn och ett häfte med hippa klistermärken – både personligt och instagramvänligt.

Prenumerationsboxar med hög "churn rate"

Varje månad får flera miljoner amerikaner hem boxar innehållandes allt från kläder och skönhetsprodukter till mat. Idén bakom prenumerationsboxar kommer från startups som Stichfix och Blue Apron och traditionella retailföretag som Target och Walmart har på senare tid tagit efter konceptet.

Prenumerationsboxar kan på ett smidigt sätt möta kundens behov av att regelbundet ersätta gamla varor, exempelvis rakblad, men också hjälpa konsumenten välja produkter från det oändliga utbudet av produkter online genom att anpassa förslag efter konsumentens profil. Samtidigt får företaget direkt feedback om vilka produkter kunderna tycker om, data som kan användas till att optimera framtida sortiment och produktutveckling.

Trots att antalet företag som erbjuder prenumerationsboxar har exploderat är allt inte guld och gröna skogar. En studie av McKinsey visar att ca 40% av alla prenumerationer avslutas redan under de första månaderna (Källa: McKinsey). Med hög churn rate ställs hårda krav på produkt, upplevelse och pris.

Inte retail utan Amazon

Amazons uppköp av Whole Foods var en stor nyhet 2017. Nyligen stängdes Whole Foods egna lojalitetsprogram ner och övergick till Amazon Prime. Över 100 miljoner Amazon Prime-medlemmar kan nu ta del av rabatter och förmåner i Whole Foods-butiker.

Amazon har under året lanserat flera förmåner till Prime-medlemmar, bland annat 5 % i cashback vid köp med deras kreditkort, fri hemleverans inom 2 timmar vid köp online och ytterligare 10% rabatt på nedsatta varor. Whole Foods, som står för ca 2 % av dagligvaruförsäljningen i USA (Källa: CNN), har genom Amazon fått en större kundbas. Amazon har i sin tur fått en av USA:s bästa livsmedelsbutiker. Hur de utvecklar livsmedelshandeln offline och online får framtiden utvisa!

Tags: Retail Affärsutveckling Nydanande_teknik_och_affärsmodeller AR Kundinsikt