Silvia Kakembo

Marknadsansvarig

Så tar sig industriföretag an digital transformation

2018-nov-29 09:40:00

Erik Lönnbarks hjärta klappar för digital transformation inom svenska industriföretag. Sedan sommaren 2017 är han partner på Centigo och en av de som leder vårt tankearbete kring hur företag kan strukturera och ta sig an digital transformation.

 Till Centigopoddens senaste avsnitt

Många organisationer och företag är smärtsamt medvetna om att de behöver förnya både sin produkt/sina tjänster och sitt sätt att arbeta som en konsekvens av digitalisering. Centigopoddens gäst Erik Lönnbark träffar i sin roll som Client Partner många sådana företag. En utmaning han ser är att många företag, särskilt gamla företag som har grundats och växt fram i en icke-digital tidsålder, har svårt att strukturera sitt digitaliseringsarbete. Den utmaningen gav upphov till det här avsnittet av Centigopodden.

I poddavsnittet refererar Erik till ett ramverk som han har tagit fram för att hjälpa företag att strukturera sin digitaliseringsagenda. Ramverket bygger på en teateranalogi: Vad man som företag behöver göra "on stage", alltså där man konkurrerar och syns för kunden, och vad ett företag behöver förändra "back stage", alltså kring sina interna processer, sin organisation, hur man jobbar med innovation och annat som är dolt för kunden. Erik har tidigare utvecklat resonemanget i ett blogginlägg som du hittar här

Vår ambition är att göra Sveriges kortaste affärspodd där du som lyssnar kan få en snabb inblick i de senaste affärs- och tekniktrenderna. Du hittar Centigopodden i någon av poddapparna i din telefon eller på Acast och Itunes. Trevlig lyssning!

Tags: Industri Digital_Growth Digitalisering Centigopodden Kundinsikt Innovation