Skip to content
Johan Wallquist
Johan Wallquist11 nov 20185 min read

Sluta vara så lösningsorienterad!

Under hela min uppväxt och karriär har jag hört att en ska vara positiv och inte fokusera på problemet utan att "se lösningen istället". Det låter ju så himla bra och efter att ha tränat på mindfulness och mediterat hundra dagar i sträck så tänkte jag att nu…nu kan inga problem komma åt mig! Fel, fel, fel! Döm av min förvåning när jag senare inser att det är helt fel approach om en vill jobba framgångsrikt med produkt/tjänsteutveckling eller köra startup. Efter åtskilliga kundcase och hundratals studerade framgångshistorier så landar jag i något annat.

Insikten om problemfokusering

Problemet är det viktigaste vi har trots allt. Missförstå mig inte här, jag älskar grymma lösningar och digitala innovationer! Det har blivit lite av en grej, att 'alltid' köra det senaste, att testa nytt…ofta mumla "there's an app for that" när någon gör nåt onödigt manuellt.

Men! Det som egentligen gör en grym lösning så grym är inte att den baseras på den senaste tekniken, eller har en fantastisk design, eller ens en magisk användarupplevelse (ja ni alla UX-designers där ute). Det som gör en lösning grym är att den faktiskt löser ett riktigt problem som är viktigt för mig/användaren.

Läs artikeln: Checklista för hur du dödar innovation

Låt mig ta några hyfsat aktuella exempel. Vi kan nästan titta på vilken delningstjänst som hest för transport, aktuella Voi, TipTapp eller Uber. Min favorit Aimo (liknande DriveNow*), tjänsten för att dela personbil, är för mig en magisk lösning. Det är inte pga appen, som är bra men inte revolutionerande när en har vant sig vid appar med realtidsbokningar som Uber och Foodora (eller hellre Wolt). Det är inte bilarna heller, moderna små BMW's och MiniCooper, kul bilar men inte en Tesla. Utan magin ligger i problemet!

Jag bor ganska centralt i Stockholm och cyklar för det mesta överallt. Cykling är fantastiskt men har sina nackdelar. T.ex. är det svårt att cykla flera personer på en cykel. Det är dessutom svårt att cykla med kabinväska eller till Ikea. Därav mitt behov av bil ibland. Taxi funkar bra men blir för dyrt i längden. Så mitt problem är att jag inte kan/vill ta mig från A till B i vissa lägen utan bil. Med DriveNow kan jag när som helst boka en bil i närheten, köra dit jag vill (i Sthlm) och lämna den där utan att tänka på parkering, bensin eller försäkring. Jag vet dessutom att det är det billigaste och mest praktiska alternativet för situationen.  

De löser verkligen ett konkret problem för mig som jag är villig att betala för.

Varför blir det så här i många företag?

Utmaningen för många kreativa personer är att de går för snabbt på lösningen, även jag (men mest för jag gillar teknik). Ingenjörer och IT-folk trivs när något tillverkas, utvecklas eller designas. Problemdefinitioner kan vara lite för abstrakta för att det ska kännas kul. Det är också just lösningar som pushas av av mångas chefer. Kan slå vad om att du oftare fått frågan "hur nära en lösning är vi?" än "hur bra förstår vi problemet?"

En utmaning kan vara att en sällan utvecklar en lösning på sina egna problem utan ska leverera en lösning på någon annans problem. Den ständiga diskrepansen mellan affär och IT-lösning som jag sett otaliga gånger. "IT kan inte leverera" säger affärssidan och IT-sidan säger "affären kan inte beställa" (blame game). Oftast läggs mycket tid på att samla in krav och definiera lösning…men minimalt med tid läggs på vad som är själva problemet.

Läs artikeln: Hur du kan skapa innovationskraft i ett traditionellt företag

Inte förrän du har full koll på problemet ska du börja tänka lösningar. Då kan du applicera alla de där metoderna för innovation du läst så mycket om på senaste tiden. Om du inte läst så mycket så tycker jag att du börjar med min grymma kollega @elias inlägg om att skapa innovation, eller hur du råkar döda innovation.

Tips: Var som en jobbig unge

Det finns ett enkelt sätt för att komma till roten av ett problem. Var som en jobbig unge. Fråga varför. Igen och igen. Gör det fem gånger (helt i enlighet med Toyotas kvalitetsmetodik, som också återfinns i Six Sigma, lean, kaizen mfl).

Det är glädjande att se fler och fler organisationer ta till sig design thinking-konceptet, där de första faserna är fokuserade på problemet:

  1. Empathize (få en empatisk förståelse för problemet genom att observera, engagera med de inblandade för förstå deras upplevelse och motivation. Empatisk observation gör det möjligt att bortse från sina egna fördomar för att skapa insikter om de inblandade och deras behov.

  2. Define Problem (analysera observationerna och konkretisera för att definiera kärnproblemet. Då vi jobbar med människor bör vi uttrycka oss från deras perspektiv istället för vårt eget eller företagets. Till exempel, istället för att säga "vi måste öka vår webanalysprodukts marknadsandel bland CMO:er med 15%" så bör vi uttrycka oss "CMO:er kan inte göra ett bra jobb om de inte har insyn och kontroll över sitt företags webstatistik".

  3. Ideate (generera idéer för att lösa problemet, som vi nu förstår på djupet)

  4. Prototype (experimentera och utveckla småskaliga och billiga versioner av lösningen för att kunna identifiera den bästa lösningen)

  5. Test (testa den mest lovande prototypen på riktiga användare för att lära ännu mer problemet och användarna.)

Metoden är iterativ vilket betyder att de insikter vi får under processens gång kan påverka tidigare faser och göra att vi får gå tillbaka till ritbordet. Det kan göras flera gånger och är bara positivt eftersom det skapar en lösning som är bättre alignad med problemet.

Många framgångsrika startups har börjat med att grundaren upplevde ett problem - som löstes så bra att det gick att bygga ett bolag kring.

Så om du vill bli startupmiljonär, grym produktutvecklare eller framgångsrik ledare så kan du faktiskt börja fokusera på problemen runt omkring dig.

Design Thinking in progress:

Lego 2-1


Läs mer om problem och design thinking:

* DriveNow fungerar bra i många städer men tvingas tyvärr stänga ned i Stockholm pga av kostnadsbilden (tullar och parkering) och intresse

avatar

Johan Wallquist

Managementkonsult

RELATERADE ARTIKLAR