Så tjänar du pengar på hållbarhetsarbetet

Posted by Emelie Lindström on 2019-nov-20 20:00:00

Kan hållbarhet vara lönsamt och vad måste man i så fall göra för att nå dit? Är ett lönsamt hållbarhetsarbete samma sak som ekonomisk hållbarhet? I den här artikeln går jag igenom varför större investeringar i hållbarhet ökar lönsamheten, varför det är bättre att göra en osäker investering i hållbarhet än ingen alls och vad man ska fokusera på för att öka lönsamheten för hållbarhetsarbetet.

Tags: Affärsutveckling Hållbarhet Strategi Organisational_Development Hållbart_företagande

Tappa inte bort kundvärdet när förändringarnas vindar blåser

Posted by Fiorella Piedra on 2019-nov-03 20:30:00

Betalningsmarknaden, ett av de mest föränderliga områdena inom bank och finans, fortsätter att utvecklas i snabb takt. Drivfaktorerna bakom utvecklingen är digitalisering, ny teknologi, förändrat kundbeteende och införande av regelverk. Men också en alltmer växande e-handel och mobilanvändning.

Tags: Affärsutveckling Digitalisering Strategi

Så framtidssäkrar du både karriär och bolag

Posted by Johan Wallquist on 2019-maj-17 11:06:05

Det kommer ständigt nya listor på heta yrken och kunskaper, som till exempel; robottränare, data story teller, data science, och gig-manager.

I den takt som marknader, yrken och företag förändras  är nästan omöjligt att veta hur man ska fokusera för att vara relevant, men det finns EN kompetens som kommer se till att du och din organisation alltid är konkurrenskraftig!

Tags: Affärsutveckling Digitalisering Karriär Innovation Organisational_Development

Why are many organizations fear-based!?

Posted by Nicklas Dackheden on 2019-maj-05 17:01:00

Is your organization fear-based?

Ask yourself, how often does a mistake/error get reported in your organization? Often or rarely? Many mistakes/errors might be an indication that you have employees that make lots of mistakes/errors, or maybe it’s a sign that you have an open and forgiving environment in the organization that allows your employees to report mistakes/errors because they know that even if they are always accountable for their actions their neck is not on the line if something does happen.

I will explain what I think managers on all levels need to do in order to turn a fear-based organization around.

Tags: Affärsutveckling Växthus_för_människor Coachande_ledarskap Hållbar_innovation Hållbarhet Chefslöst Strategi Nätverksbaserat_ledarskap Förändringsledning CFO CIO IT-chef Innovation Marknadschef CMO HR-chef Business_Wellness Business_Transformation Kollektivt_ledarskap Organisational_Development Hållbart_företagande

Konsultfirmorna och risken med att vara för fat and happy

Posted by Johan Wallquist on 2019-apr-29 11:01:48

Mer om gig-ekonomin 

Konsultbranschen har medverkat till flera branschers innovativa utveckling (disruption) men verkar vara en av de sista att disrupta sig själv.

Har vi så fullt upp att förändra andra att vi glömmer oss själva?

Fortfarande byter vi vår tid mot pengar. Risken är att branschen förfaller och att konsultfirmorna körs om av mer lättillgänliga effektiva gig-workers med perfekta uppdragsprofiler. Dags att uppgradera leverans- och affärsmodell!  

Tags: Affärsutveckling Digitalisering Projektledning Strategi Effekthemtagning Innovation Kundinsikt Entreprenörskap Digital_Growth Automation Organisational_Development Managementkonsult skills

Senior executives need to re-think to survive tomorrow

Posted by Nicklas Dackheden on 2019-apr-15 17:01:00

Is your organization ready for the future?

The company of tomorrow and its organizational structure cannot look like it did yesterday or 40 years ago. In this article I will explain my view on why this is.
In order to be relevant over time, a lasting change is required, which in turn means that you must review the system that a company is and go through several important items to ensure that the system can deliver the result you want.
Are you busy winning, surviving or completely focused on what you do? As of today, do you have a strategy to reach your goals?

Tags: Affärsutveckling Coachande_ledarskap Hållbar_innovation Hållbarhet Strategi Nätverksbaserat_ledarskap Nydanande_teknik_och_affärsmodeller Affärssystem Förändringsledning CFO CIO Marknadschef CMO HR-chef Business_Wellness Business_Transformation Kollektivt_ledarskap Organisational_Development Hållbart_företagande Managementkonsult

Skräddarsytt behöver inte vara dyrare än standard

Posted by Andreas Cornacchini on 2019-apr-15 11:00:00

Man kan av rubriken tro att jag är en snobb och brinner för stil och kläder men det jag verkligen brinner för är att stötta organisationer genom förändringar i dess organisation samt styrning och ledning. Här tycker jag att jämförelsen med standard (standardmodeller) eller skräddarsydda kostymer (verkligt kundanpassade) är väldigt bra för att illustrera detta och jag hoppas att du gillar det resonemang jag kommer att utveckla nedan. Att verkligen lyssna på kunden och förstå deras specifika förutsättningar, vilken omgivning de verkar i samt hur de vill uppfattas tror jag är fundamentalt viktigt att fånga för att skapa en organisation samt styrning och ledning som verkligen är skräddarsydd för er omvärld.

Tags: Affärsutveckling Förändringsledning Organisational_Development

I gig-ekonomin blir alla konsulter - framgångstips!

Posted by Johan Wallquist on 2019-apr-03 17:01:00

Gig-ekonomin växer så det knakar, fler och fler lyckas slå mynt av sin egen expertis och gig-plattformarna tjänar massor. Företagen älskar det eftersom risken flyttas från organisationen till individen. Plötsligt är du egenkonsult och måste sälja in dig själv. Här är tipsen för hur du ska ta dig an gig-ekonomin. 

Tags: Affärsutveckling Digitalisering Innovation Kundinsikt Marketing Strategy Automation skills

Företagsledare behöver tänka om för att överleva morgondagen

Posted by Nicklas Dackheden on 2019-mar-24 13:14:00

Är er organisation redo för framtiden?

Morgondagens företag och dess organisationsstruktur kan inte se ut som den gjorde igår eller för 40 år sedan. I texten som följer kommer jag förklara min syn på varför. 

För att vara relevanta över tid krävs en bestående förändring vilket i sin tur innebär att man måste se över det system som ett företag är och gå igenom ett antal viktiga punkter för att säkerställa att systemet kan leverera det resultat man vill.

Tags: Affärsutveckling Hållbarhet Strategi Nätverksbaserat_ledarskap Förändringsledning Business_Wellness Business_Transformation Kollektivt_ledarskap Organisational_Development Hållbart_företagande

Därför är kundresa och kundupplevelse inte samma sak

Posted by Joakim de Leeuw on 2019-mar-14 11:00:00

Att skapa fantastiska kundupplevelser är viktigt, och kundens upplevelser av sina möten med ditt företag kan helt fördärvas av en enda dålig erfarenhet. Många vill därför kartlägga vilka interaktioner kunden har med dem och se till att kundupplevelsen blir så bra som möjligt varje gång de ses. Det kan absolut finnas ett stort värde i det, men det är inte samma sak som att kartlägga kundresan. Det är viktigt att förstå skillnaden.

Tags: Affärsutveckling Tjänstedesign Innovation Kundinsikt Customer_Experience

Populära

Filter

see all