Tre snabba med Caroline Widstrand Sandahl

Posted by Marie Andersson on 2020-dec-09 16:34:00

Vem är du och vad gör du på Centigo?
Jag heter Caroline Sandahl och har jobbat på Centigo i 8 grymt roliga år, har man, tre barn och en nyligen återupptagen basketkarriär igång.

Tillsammans med några av mina kollegor driver jag branschinriktningen Centigo Energy, med fokus just mot energi. Vi jobbar med olika aktörer, t ex intresseorganisationer, fjärrvärmeaktörer, nätbolag och elhandelsbolag. Vi har på totalen stor erfarenhet från branschen och i kombination med erfarenhet från andra branscher kan vi bidra med värdefulla insikter till våra energi-kunder. Energibranschen är relativt ny för mig personligen. Jag har ca 15 års erfarenhet som konsult från en mängd andra områden – bank/försäkring, offentlig sektor, dagligvaruhandel mm, och bygger sedan 1,5 år min egen kompetens kring energibranschen och märker dagligen att jag kan bidra till branschens kompetens med mina influenser från andra sektorer.

Det är en intressant bransch utifrån många perspektiv. Något jag tycker är extra spännande är att förändringens tid råder, många initiativ drivs och ska landa rätt i verksamheten. Det finns också otroligt många engagerade medarbetare som vill bidra till ett hållbart samhälle och som bryr sig om sina kunder.

Vad frågar era kunder efter?
Branschen står inför stora utmaningar och därmed förändringar. Globalisering, digital transformation och en allt större medvetenhet kring hållbarhet från kunderna är några faktorer som påverkar. Inom energibranschen bryr man sig mycket om sina kunder och jobbar kundfokuserat, men den digitala utvecklingen inom just kundarbetet ligger efter jämfört med många andra branscher. För att inte tappa kundernas förtroende bör man röra sig ännu snabbare. Många gamla strukturer, system och arbetssätt lever kvar sedan länge, vilket gör att det finns ett behov av digitalisering, moderna arbetssätt och inte minst ett moderniserat, kundfokuserat förhållningssätt. I och med kundernas efterfrågan kring t ex tjänster som kan hjälpa dem att minska sin förbrukning, krävs att aktörerna förstår vad kunderna efterfrågar och en förmåga att erbjuda kunderna det de efterfrågar. Man behöver en ökad förståelse för kunderna och en proaktiv försäljning och kommunikation – det är med andra ord inte så små förändringar som krävs!

Aktörerna i energibranschen är vana att driva stora och komplexa projekt – projekt kopplade till sin kärnverksamhet, men inte den typen av förändringsprojekt som de står inför i dessa frågeställningar. Det är detta våra kunder vill ha hjälp med – att dra penseldragen för vad som behöver göras, struktur för hur de kan göra det och stöd i att genomföra det, inte minst i processen att ta eget ägarskap för förändringen och jobba vidare med den när projektet är avslutat.

Vilka av dina erfarenheter från andra branscher är mest användbara här?
Det jag tar med mig från andra branscher, och som kommer att vara avgörande framåt för många inom energisektorn är ett digitalt kunddrivet arbetssätt och förändringsledning i utvecklingsprojekt.
Att känna sina kunder, förstå deras behov och kunna erbjuda dem rätt tjänster är A och O för att behålla dem nöjda över tid. Kundernas krav på aktörerna i energibranschen ökar i och med att många företag inom andra branscher är riktiga äss inom området. Kunderna förväntar sig samma bemötande eller innehåll i appen oavsett om det står Apple eller ”elhandelsbolag” på den. En förutsättning för ökat kundfokus är i många fall också en ökad digitalisering, detta är tydligt även i energibranschen.

För att lyckas med förändringsprojekt av den här karaktären är förändringsledning en avgörande faktor. Förändringsledning handlar om att etablera ett ägarskap inom organisationen för förändringen i fråga, ett ägarskap och engagemang inom alla nivåer i verksamheten. Om inte medarbetarna som berörs av förändringen tar ansvar, känner engagemang och jobbar enligt det nya sättet så kommer förändringen inte att överleva projektets avslut. Finns däremot detta etablerat under projektet och är en del av projektets metodik, betyder det att verksamheten själv driver förändringen och är mycket väl riggad när projektet avslutas och förvaltningen tar vid. Strukturerad förändringsledning är en riktigt bra investering i ett verksamhetsutvecklingsprojekt, oavsett bransch!

Har du frågor kring ovan, eller har du erfarenhet från energibranschen och är intresserad av att stärka vårt team så tveka inte att höra av dig till mig.

Tags: Förändringsledning Energibranschen Customer_Excellence energy

Går det att dejta någon utan att föra en dialog?

Posted by Martin Koskela on 2020-okt-14 17:00:00

Energimarknaden tar allt större kliv mot att bli mer kundorienterad. Marknaden har utvecklats från att historiskt enbart bestå av leverantörer och konsumenter, där de senare endast förväntat sig att få sin energi levererad och inte så mycket mer. Idag ser spelplanen annorlunda ut och konsumenten har antagit flera olika roller, bland annat som mikroproducent, vilket ställer helt nya krav på både aktörer och system. Energibolagen behöver därför lära känna sina kunder och skapa en relation med dessa, och vad passar då bättre än att ses över en dejt och föra dialog?

Tags: Energibranschen energy

Se upp elhandlare – Nu kommer IKEA & Volkswagen!

Posted by Anna Mårtenson on 2020-apr-15 16:21:00

Dynamiken på den svenska elmarknaden har länge varit sig lik. Förändringens vindar blåser dock inte bara i de nybyggda vindkraftverken, utan elmarknadens aktörer står också inför ett antal nya utmaningar som kan komma att rita om hela spelplanen. Precis som FinTech-bolagen har ruskat om bank- och finansbranschen finns det en möjlighet att elmarknaden intas av nya typer av konkurrenter. Dessa kan besitta oanade styrkor, varför det är viktigt att vara fullt förberedd för att fortsatt kunna stå upprätt i vinden.

Tags: Kundinsikt Energibranschen "Varumärke" energy

Har energibranschen förmågan att hantera stundande förändringar?

Posted by Martin Koskela on 2020-mar-18 17:50:00

Förtroendet för energibranschen ökar, enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI) årliga mätning. Efter flera år av sviktande engagemang från den stora kundmassan så har gemene mans intresse för energibranschen ökat i och med klimatvågen. Samtidigt befinner sig energibranschen i förändringens tidevarv och står inför en rad omfattande transformationer. I detta läge behöver branschens olika aktörer ha förmåga att kunna stötta sina intressenter genom förändringen – både interna och externa. Hur kan man som företag säkra detta på bästa sätt?

Tags: Förändringsledning Kundinsikt Energibranschen Customer Service Trends energy

Nya affärsmodeller för att accelerera omställningen på energimarknaden

Posted by Misho Chigrichenko on 2020-jan-22 17:30:00

Dagens utmaningar

Dagens energisystem innefattar både möjligheter och begränsningar för den nödvändiga omställning som behöver göras inom branschen. Två stora utmaningar idag är utfasning av fossila bränslen och flaskhalsar inom transmission och distribution av el till tätbefolkade områden. Ett antagande är att andelen sol- och vindkraft behöver öka i vår energimix under omställningen. Eftersom produktionen av energi från förnybara källor som vind och sol inte är lika styrbar som produktionen från fossila bränslen, storskalig vattenkraft och kärnkraft, behöver energiförbrukningen bli mer flexibel.

Tags: Energibranschen energy

4 snabba med managementkonsulten Martin Koskela

Posted by Diden Tiwana on 2019-okt-09 16:47:00
  • Martin Koskela är konsult på Centigo med fokus på energifrågor och berättar om varför han kom till Centigo, och vad han brinner för i sitt arbete.

Tags: Digitalisering Förändringsledning Energibranschen Managementkonsult

Energibranschens förvandling till kundvänlig och klimatsmart

Posted by Cecilia Stensson on 2019-mar-25 17:01:00

För att lyckas med energiomställningen ställs krav på snabba förändringar inom energibranschen! I detta avsnitt diskuterar konsulter från Centigo om energibranschens roll för att nå klimatmålen. Samtalen kretsar kring vad aktörer i branschen måste förändra för att överleva den tekniska och marknadsmässiga decentraliseringen. Ökat kundfokus och tydligare partnerskap är huvudingredienser för att konkurrera i en bransch med nya aktörer, tekniska lösningar och osäkra politiska förutsättningar. Vi avslutar avsnittet med några glödheta tips till Sveriges energiminister som vi hoppas att han tar med sig in i det politiska arbetet.

Tags: Energibranschen

Vad blockchain borde handla om för energibranschen

Posted by Misho Chigrichenko on 2019-jan-15 17:45:00

Både Diden Tiwana och Misho Chigrichenko tillhör energiteamet på Centigo och brinner för energibranschens utveckling utifrån varsitt perspektiv. Diden har lång erfarenhet av förändringsledning i energibranschen. Här intervjuar han kollegan Misho som har fördjupat sig i hur blockkedjeteknik (blockchain) kan användas i energibranschen. 

Tags: Blockchain Energibranschen Smart City

Collaborating to Realise the Benefits of Blockchain Technology

Posted by Alexander Danson on 2018-sep-21 08:20:00

The Blockchain and Bitcoin conference, at Berns Salonger, Stockholm gathered on the 11th September to discuss the current state of the industry. The hype may have lulled since last year, but the interest from those enthusiastic about the essence of this technology is still strong.

Tags: Digitalisering Financial_Services Blockchain IoT Energibranschen

Centigo är med och förvandlar elmarknaden

Posted by Ellen Bergh on 2018-sep-03 09:42:00

Grattis Diden Tiwana! Du har just fått förtroende att stötta Svenska kraftnät i deras förändringsresa gällande etableringen av den svenska Elmarknadshubben. Vad går uppdraget ut på?

Tags: Hållbarhet Förändringsledning Energibranschen Business_Transformation

Populära

Filter

see all