Tre snabba med Caroline Widstrand Sandahl

Posted by Marie Andersson on 2020-dec-09 16:34:00

Vem är du och vad gör du på Centigo?
Jag heter Caroline Sandahl och har jobbat på Centigo i 8 grymt roliga år, har man, tre barn och en nyligen återupptagen basketkarriär igång.

Tillsammans med några av mina kollegor driver jag branschinriktningen Centigo Energy, med fokus just mot energi. Vi jobbar med olika aktörer, t ex intresseorganisationer, fjärrvärmeaktörer, nätbolag och elhandelsbolag. Vi har på totalen stor erfarenhet från branschen och i kombination med erfarenhet från andra branscher kan vi bidra med värdefulla insikter till våra energi-kunder. Energibranschen är relativt ny för mig personligen. Jag har ca 15 års erfarenhet som konsult från en mängd andra områden – bank/försäkring, offentlig sektor, dagligvaruhandel mm, och bygger sedan 1,5 år min egen kompetens kring energibranschen och märker dagligen att jag kan bidra till branschens kompetens med mina influenser från andra sektorer.

Det är en intressant bransch utifrån många perspektiv. Något jag tycker är extra spännande är att förändringens tid råder, många initiativ drivs och ska landa rätt i verksamheten. Det finns också otroligt många engagerade medarbetare som vill bidra till ett hållbart samhälle och som bryr sig om sina kunder.

Vad frågar era kunder efter?
Branschen står inför stora utmaningar och därmed förändringar. Globalisering, digital transformation och en allt större medvetenhet kring hållbarhet från kunderna är några faktorer som påverkar. Inom energibranschen bryr man sig mycket om sina kunder och jobbar kundfokuserat, men den digitala utvecklingen inom just kundarbetet ligger efter jämfört med många andra branscher. För att inte tappa kundernas förtroende bör man röra sig ännu snabbare. Många gamla strukturer, system och arbetssätt lever kvar sedan länge, vilket gör att det finns ett behov av digitalisering, moderna arbetssätt och inte minst ett moderniserat, kundfokuserat förhållningssätt. I och med kundernas efterfrågan kring t ex tjänster som kan hjälpa dem att minska sin förbrukning, krävs att aktörerna förstår vad kunderna efterfrågar och en förmåga att erbjuda kunderna det de efterfrågar. Man behöver en ökad förståelse för kunderna och en proaktiv försäljning och kommunikation – det är med andra ord inte så små förändringar som krävs!

Aktörerna i energibranschen är vana att driva stora och komplexa projekt – projekt kopplade till sin kärnverksamhet, men inte den typen av förändringsprojekt som de står inför i dessa frågeställningar. Det är detta våra kunder vill ha hjälp med – att dra penseldragen för vad som behöver göras, struktur för hur de kan göra det och stöd i att genomföra det, inte minst i processen att ta eget ägarskap för förändringen och jobba vidare med den när projektet är avslutat.

Vilka av dina erfarenheter från andra branscher är mest användbara här?
Det jag tar med mig från andra branscher, och som kommer att vara avgörande framåt för många inom energisektorn är ett digitalt kunddrivet arbetssätt och förändringsledning i utvecklingsprojekt.
Att känna sina kunder, förstå deras behov och kunna erbjuda dem rätt tjänster är A och O för att behålla dem nöjda över tid. Kundernas krav på aktörerna i energibranschen ökar i och med att många företag inom andra branscher är riktiga äss inom området. Kunderna förväntar sig samma bemötande eller innehåll i appen oavsett om det står Apple eller ”elhandelsbolag” på den. En förutsättning för ökat kundfokus är i många fall också en ökad digitalisering, detta är tydligt även i energibranschen.

För att lyckas med förändringsprojekt av den här karaktären är förändringsledning en avgörande faktor. Förändringsledning handlar om att etablera ett ägarskap inom organisationen för förändringen i fråga, ett ägarskap och engagemang inom alla nivåer i verksamheten. Om inte medarbetarna som berörs av förändringen tar ansvar, känner engagemang och jobbar enligt det nya sättet så kommer förändringen inte att överleva projektets avslut. Finns däremot detta etablerat under projektet och är en del av projektets metodik, betyder det att verksamheten själv driver förändringen och är mycket väl riggad när projektet avslutas och förvaltningen tar vid. Strukturerad förändringsledning är en riktigt bra investering i ett verksamhetsutvecklingsprojekt, oavsett bransch!

Har du frågor kring ovan, eller har du erfarenhet från energibranschen och är intresserad av att stärka vårt team så tveka inte att höra av dig till mig.

Tags: Förändringsledning Energibranschen Customer_Excellence energy

Rätt teststrategi - för en säker landning!

Posted by Marcel Buder on 2020-dec-03 21:00:00

Minns du din senaste flygresa? Den ligger antagligen ett bra tag tillbaka i tiden, må det vara på grund av flygskam eller på grund av du-vet-vad. Förutom att vara en känd klimatbov är flyg mer positivt känt som det säkraste sättet att resa. Detta må vara kontraintuitivt för många, men strikta kontroller och omfattande rutiner inför varje start och under hela flygresan ger resultat. Test och kontroll av säkerheten står självklart också i fokus vid produktutvecklingen av varje nytt flygplan.

Tags: Projektledning Förändringsledning Testledning Teststrategi Test

Det entreprenöriella företaget

Posted by Ulrika Bernhoff on 2020-nov-24 05:30:00

Nobody wants to work at an old-fashioned company. Nobody wants to buy products from an old-fashioned company. And nobody wants to invest in an old-fashioned company

- Jeff Immelt, CEO GE

Tags: Strategi Förändringsledning Innovation Entreprenörskap Transformation

Att göra agilt eller vara agil – förändringsledning är skillnaden

Posted by Nadia Chakir on 2020-sep-16 17:00:00

Det är ingen direkt världsnyhet att många företag vill jobba mer agilt. Stora investeringar görs för att transformeras till att bli mer snabbrörliga och flexibla som svar på att förändringstakten i omvärlden ökar. Men agil är ingenting vi blir genom en transformation och en projektledd förändringsresa – det är något vi konstant måste jobba med att vara och utmana oss själva att utvecklas som. Vi behöver alla förstå vilka krav det ställer på oss som företag, ledare och medarbetare och på vårt gemensamma förändringsarbete.

Tags: Förändringsledning Agile agil Change

Förändringsledning vid agila arbetssätt? Här är tipsen!

Posted by Martina Östhols on 2020-sep-02 17:00:00

Emma Svedenstedt är managementkonsult inom Förändringsledning och har många års erfarenhetav att stötta företag genom förändringar. Här delar hon med sig av sina tips kring förändringsledning vid agilaarbetssätt.

Tags: Förändringsledning Agile agil Change

Resan mot tjänsteorientering – var befinner du dig?

Posted by Magnus Renck Holmes on 2020-aug-11 21:00:00

När vi (pre corona) samlade ett femtiotal av Sveriges ledande profiler inom hälso- och sjukvården för att diskutera morgondagens ledarskap, digitalisering och organisering angav 60% att det behövs en tydlig förflyttning från dagens traditionella hierarkiska organisationer till en tjänsteorienterad produktion med process- och nätverksorienterad kultur. (Läs mer här) Samma trend har vi under lång tid sett i andra områden både i privat och offentlig sektor. För att hantera och dra fördel av den snabba teknikutvecklingen, förändrade kundbeteenden och stora samhällsutmaningar behöver offentliga verksamheter bli mer tjänsteorienterade. Trots att tjänsteorientering pågått länge ser vi få som nått hela vägen. Frågan är då: var går man vilse?

Tags: Affärsutveckling Strategi Förändringsledning Kundinsikt Business_Wellness Business_Transformation Hälsa_Sjukvård Organisational_Development Digitization Produktivitet offentlig_sektor Tjänsteorientering Tjänster processutveckling Kvalitetsutveckling

Ett par snabba frågor till Nishti Haglund - Konsult inom Retail

Posted by Christoffer Lidén on 2020-jun-14 17:45:00

Nishti Haglund är en rutinerad konsult och har samlat på sig flera års erfarenhet av förändringsarbetet inom Retail.

Tags: 11_framgångsfaktorer_för_förändringsledning Förändringsledning Retail e-handel

Vår hjärna vill inte förändras

Posted by Lars Narvselius on 2020-maj-19 21:00:00

Innan Corona drabbade oss alla var jag ofta ute och reste. Vid besök på diverse flygplatskiosker slog det mig att det allt som oftast salufördes en bok som förklarade hur lätt det skulle vara att hantera förändringar om du bara följde några enkla steg.

Tags: Förändringsledning Skåne

Is scaling agile a one size fits all solution?

Posted by Elisabet Håkansson on 2020-maj-06 10:54:00

The pressure for change has never been greater, and the future has never been more unpredictable. This requires organizations to be more agile and quickly adapt to an everchanging business landscape and to meet higher customer expectations. To gain a deeper understanding, how different organizations perceive their agile transformation, Centigo have conducted around 20 interviews with organizations in different industries and stages of the transformation. We have summarized our observations and findings in this blog post.

Tags: Digital_Transformation Coachande_ledarskap Förändringsledning Agile Business_Transformation Organisational_Development Styrning

3 tips på hur du möjliggör ägarskap och framdrift genom förändringsledning

Posted by Victoria Done on 2020-maj-04 15:00:00

Att kommunikation och utbildning är viktiga delar i förändringsledning känner de flesta till. Men i mer komplexa förändringsprojekt utgör de endast en liten del av den stora insatsen som krävs för att lyckas med förändringen fullt ut. En framgångsfaktor i dessa fall är att skapa ägarskap i organisationen genom att involvera medarbetare i förändringsnätverk, arbeta målgruppsanpassat och att ta hänsyn till befintliga strukturer som finns för att skapa långsiktighet.

Tags: Coachande_ledarskap Nätverksbaserat_ledarskap Förändringsledning Business_Wellness

Populära

Filter

see all