Detta är tredje delen av en artikelserie på temat Framtidens organisationer och ledarskap.
I tidigare artiklar skrev vi om ett stort behov av nya sätt att organisera och leda företag för att kunna matcha omvärldens förändringstakt och nya krav, samt om hur ni påbörjar en transformation.

En organisation är ett stort och komplext system, vilket vi måste ta i beaktande när vi vill göra förändringar. Om vi drar i en spak påverkar det oftast hela verksamheten och vi behöver förstå hur delarna samspelar för att kunna göra en förändring som blir smidig och som ger önskad effekt.
Ett företag består av en övergripande struktur, som roller och ansvar, styrmodeller, processer och kommunikation, men det består också av kulturella aspekter så som värderingar, beteenden, motivation samt personers känslor och rädslor. Struktur och kultur måste samspela när ni utvecklar er organisation och vi hävdar att ju högre grad av distribuerat ansvarstagande ni vill ha, desto viktigare är det att jobba fram en kultur som främjar detta. I en mer självstyrande modell så krävs en stark kultur som medarbetare kan använda sig av och luta sig emot i sitt beslutsfattande.