Det blir inte bättre för att du frågar kunderna

Posted by Joakim de Leeuw on 2020-sep-15 12:57:57

Det är i alla fall ingen garanti. En vanlig invändning mot kunddriven design är att kunderna inte vet vad de vill ha, och i många fall stämmer det säkert. Ska man ge sig hän åt kunddriven design gäller det att vara nyfiken på vad kunderna behöver, och då behöver man ha lite koll på vad man ska fråga efter. Och när. Sök efter kontext och helhet. Se mönster. Vad kunden säger sig vilja ha kan vara en signal om ett helt annat behov.

Tags: Affärsutveckling Financial_Services Tjänstedesign Kundinsikt

Bygga eller nyttja förtroendekapital hos kund under det mycket speciella 2020?

Posted by Albin Johansson on 2020-aug-19 15:34:00

Alla har påverkats av pandemin på något sätt, både privatpersoner och företag. Många har blivit av med jobbet, andra har blivit permitterade och samtidigt har vissa fått mer att göra och kanske även nytt jobb. Vissa företag har blivit av med i princip hela sin omsättning och andra har fått viss reducerad omsättning medan andra har fler kunder och affärer än någonsin. Givetvis beror den största skillnaden här på vilken bransch företaget verkar i, det går inte att jämföra dagligvaruhandel med exempelvis nöjesbranschen eller turistbranschen.

Tags: Kundinsikt Customer_Experience Customer Loyalty Customer Service

Resan mot tjänsteorientering – var befinner du dig?

Posted by Magnus Renck Holmes on 2020-aug-11 21:00:00

När vi (pre corona) samlade ett femtiotal av Sveriges ledande profiler inom hälso- och sjukvården för att diskutera morgondagens ledarskap, digitalisering och organisering angav 60% att det behövs en tydlig förflyttning från dagens traditionella hierarkiska organisationer till en tjänsteorienterad produktion med process- och nätverksorienterad kultur. (Läs mer här) Samma trend har vi under lång tid sett i andra områden både i privat och offentlig sektor. För att hantera och dra fördel av den snabba teknikutvecklingen, förändrade kundbeteenden och stora samhällsutmaningar behöver offentliga verksamheter bli mer tjänsteorienterade. Trots att tjänsteorientering pågått länge ser vi få som nått hela vägen. Frågan är då: var går man vilse?

Tags: Affärsutveckling Strategi Förändringsledning Kundinsikt Business_Wellness Business_Transformation Hälsa_Sjukvård Organisational_Development Digitization Produktivitet offentlig_sektor Tjänsteorientering Tjänster processutveckling Kvalitetsutveckling

Är vi ett offer för vår egen komplexitet?

Posted by Richard Kårström on 2020-jun-29 21:45:00

Det finns en sägning, som sades i en annan form av vetenskapsmannen Carl Sagan: 'Försök att inte tala till andra som du hade gjort med dina yrkeskollegor.' 

Tags: Kundinsikt "Studios" konsultsfären kommunikation

Se upp elhandlare – Nu kommer IKEA & Volkswagen!

Posted by Anna Mårtenson on 2020-apr-15 16:21:00

Dynamiken på den svenska elmarknaden har länge varit sig lik. Förändringens vindar blåser dock inte bara i de nybyggda vindkraftverken, utan elmarknadens aktörer står också inför ett antal nya utmaningar som kan komma att rita om hela spelplanen. Precis som FinTech-bolagen har ruskat om bank- och finansbranschen finns det en möjlighet att elmarknaden intas av nya typer av konkurrenter. Dessa kan besitta oanade styrkor, varför det är viktigt att vara fullt förberedd för att fortsatt kunna stå upprätt i vinden.

Tags: Kundinsikt Energibranschen "Varumärke" energy

Har energibranschen förmågan att hantera stundande förändringar?

Posted by Martin Koskela on 2020-mar-18 17:50:00

Förtroendet för energibranschen ökar, enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI) årliga mätning. Efter flera år av sviktande engagemang från den stora kundmassan så har gemene mans intresse för energibranschen ökat i och med klimatvågen. Samtidigt befinner sig energibranschen i förändringens tidevarv och står inför en rad omfattande transformationer. I detta läge behöver branschens olika aktörer ha förmåga att kunna stötta sina intressenter genom förändringen – både interna och externa. Hur kan man som företag säkra detta på bästa sätt?

Tags: Förändringsledning Kundinsikt Energibranschen Customer Service Trends energy

Fyra korta frågor med Tobias Bjurhall, konsult med inriktning retail

Posted by Christoffer Lidén on 2019-aug-19 08:35:23

Tobias Bjurhall, konsult inom retail, svarar på några snabba frågor om vad som inspirerar honom och vad han tror om branschens utveckling.

Tags: Karriär Retail Kundinsikt Customer_Excellence Customer_Experience

Caroline Friberg brinner för retailbranschen

Posted by Johanna Lundh on 2019-maj-27 16:12:40

Caroline Friberg, konsult inom retail, svarar på några snabba frågor om vad som inspirerar henne och vad hon tror om branschens utveckling.

Tags: Karriär Retail Kundinsikt Customer_Excellence Customer_Experience

Konsultfirmorna och risken med att vara för fat and happy

Posted by Johan Wallquist on 2019-apr-29 11:01:48

Mer om gig-ekonomin 

Konsultbranschen har medverkat till flera branschers innovativa utveckling (disruption) men verkar vara en av de sista att disrupta sig själv.

Har vi så fullt upp att förändra andra att vi glömmer oss själva?

Fortfarande byter vi vår tid mot pengar. Risken är att branschen förfaller och att konsultfirmorna körs om av mer lättillgänliga effektiva gig-workers med perfekta uppdragsprofiler. Dags att uppgradera leverans- och affärsmodell!  

Tags: Affärsutveckling Digitalisering Projektledning Strategi Effekthemtagning Innovation Kundinsikt Entreprenörskap Digital_Growth Automation Organisational_Development Managementkonsult skills

I gig-ekonomin blir alla konsulter - framgångstips!

Posted by Johan Wallquist on 2019-apr-03 17:01:00

Gig-ekonomin växer så det knakar, fler och fler lyckas slå mynt av sin egen expertis och gig-plattformarna tjänar massor. Företagen älskar det eftersom risken flyttas från organisationen till individen. Plötsligt är du egenkonsult och måste sälja in dig själv. Här är tipsen för hur du ska ta dig an gig-ekonomin. 

Tags: Affärsutveckling Digitalisering Innovation Kundinsikt Marketing Strategy Automation skills

Populära

Filter

see all