Fyra korta frågor med Klara Stensson - Konsult inom retailbranschen

Posted by Christoffer Lidén on 2019-okt-13 22:03:00

Klara Stensson, ny på Centigo och affärsenheten Retails senaste tillskott, ger sin syn på framtiden för branschen och vad som inspirerar henne inom ämnet retail.

Tags: Projektledning Retail Customer_Experience Customer Loyalty Managementkonsult

Del 2: Påverkas ditt företag av handelns digitala omställning? Här är 6 handfasta tips om vad du bör göra

Posted by Henry Korpela on 2019-sep-09 10:34:00

I första delen skrevs det om vikten att påbörja sin digitala resa och att stå ensam kan vara både jobbigt och dyrt. Här följer andra delen av blogginlägget ” Påverkas ditt företag av handelns digitala omställning? Här är 6 handfasta tips om vad du bör göra.”

Tags: Digitalisering Retail

The Green Last Mile

Posted by Jesper Ankeraa on 2019-sep-04 11:46:37

The future of last mile deliveries will be shaped by at least three trends:
Mobile depot hubs,  AI in logistics and drones.

Tags: Retail

Fyra korta frågor med Tobias Bjurhall, konsult med inriktning retail

Posted by Christoffer Lidén on 2019-aug-19 08:35:23

Tobias Bjurhall, konsult inom retail, svarar på några snabba frågor om vad som inspirerar honom och vad han tror om branschens utveckling.

Tags: Karriär Retail Kundinsikt Customer_Excellence Customer_Experience

The need of speed or the need of green: Värdet av green last mile deliveries

Posted by Evelina Bergström on 2019-maj-29 15:15:47

Klick, köp och leverans om tre dagar… Tre dagar? Varför inte imorgon? I dagens kamp om e-handelskunderna är speedy fulfillment inte enbart ”nice to have” utan ett viktigt ”need to have”. Generation Z:a och Millennials ökade krav på snabba leveranser har gjort att retailers i allmänhet och e-handlare i synnerhet det senaste decenniet fokuserat på ”the last mile problem”. Konsumenter efterfrågar dock inte längre enbart snabba och flexibla leveranser – utan i allt högre utsträckning även gröna sådana. Hur kan vi då lösa den paradoxala problematiken med snabba och hållbara transporter? Och finns det någon lönsamhet i gröna lösningar?

Tags: Hållbarhet Retail

Caroline Friberg brinner för retailbranschen

Posted by Johanna Lundh on 2019-maj-27 16:12:40

Caroline Friberg, konsult inom retail, svarar på några snabba frågor om vad som inspirerar henne och vad hon tror om branschens utveckling.

Tags: Karriär Retail Kundinsikt Customer_Excellence Customer_Experience

Physical stores vs e-commerce: Let’s do the math and see who wins

Posted by Stephane Renaudin on 2019-apr-23 23:25:12

Everyone agrees that the retail industry is going through a huge turmoil of changes. From digitalization to disruptive business models to sustainability challenges, most of the retailer’s business-as-usual is being turned upside down. But few seems to agree on the most critical issue: what role will physical stores play in the future of the retail value chain?

Tags: Digitalisering Strategi Retail

Hållbar bemanningsstrategi – en styrelsefråga!

Posted by Johan Helander on 2019-mar-11 14:15:16

En klok kollega, Johan Waller, sa för ett tag sedan ”Bemanningsstrategi, det är ju så viktigt att det måste vara en styrelsefråga!”. Jag skruvade lite på mig och tänkte att det kanske var  att ta i lite väl mycket, men ju mer jag tänker på det så kommer jag fram till att det nog är så det borde vara.  

Hur ser det ut i er organisation? Är bemanningsstrategi en styrelsefråga hos er?

Tags: Affärsutveckling Retail Customer Service

4 snabba med retailkonsulten Melker Isell

Posted by Christoffer Lidén on 2018-dec-27 09:16:00

Melker Isell, konsult inom retail, svarar på några snabba frågor om vad han brinner för och vilka frågor han tror kommer vara viktiga framåt.

Tags: Karriär Retail Customer_Experience

The four truly disruptive trends within retail

Posted by Stephane Renaudin on 2018-dec-06 16:34:20

What did Kodak CEO think just weeks before his company filed for bankruptcy? Having pushed forward a strategy of advanced, high-quality cameras and paper photo printers when customers were looking for the contrary, quick and easy “Kodak moments” to share digitally? Probably that they did not stay true to their core vision, focusing more on products and technologies than on their “Why”. And also that complacency and ignoring the long-term trends was what made their company irrelevant.

Tags: Strategi Retail Customer_Experience

Populära

Filter

see all