Skip to content
rawpixel-658249-unsplash
Siavash Habibi07 nov 20172 min read

Skapa ”win-win-win” genom er hållbarhetsstrategi

Idag är det lagkrav på att stora företag gör en hållbarhetsredovisning. Samtidigt ställer kunderna krav på att bolag bidrar till samhället och tar sitt ansvar. Vi vill hjälpa dig som ansvarar för hållbarhetsarbetet i din organisation att få större utväxling på ditt arbete. Därför startar vi idag en artikelserie, 5 tips för att skapa win-win-win i arbetet med er hållbarhetsstrategi.

Tips 1: Gör det på riktigt!

Att spendera tid och resurser på en halvdan hållbarhetsstrategi kostar oftast mer i längden. Det kan dessutom ge motsatt effekt. När ett företag kommunicerar en strategi för hållbarhet öppnar de upp för granskning och kritik. Om man då inte håller vad man lovar kommer det troligen att uppmärksammas och skapa misstro.

Idag sprids företags felsteg som löpeld på sociala medier. Felstegen kan till och med få global spridning innan VD hinner reagera. (Det kan både Uber och United Airlines intyga.) När detta händer måste företag, för att rädda situationen, spendera flera gånger större belopp än vad deras hållbarhetssatsning skulle ha kostat.

Det är därför smartare att göra rätt redan från början och sätta en hållbarhetsstrategi som håller vatten, utifrån starka värderingar, och som gör skillnad på riktigt. Sådana strategier leder ofta till stoltare medarbetare, lockar nya talanger, skapar gratis marknadsföring, och bidrar till trognare kunder. Därför är en ordentlig hållbarhetsstrategi en investering som lönar sig över tid.

Numera är det lag på att stora bolag ska mäta och rapportera hållbarhetsåtaganden. Ofta handlar det om att mäta och hålla GRI, ISO eller andra standarder. Dessa är mycket bra sätt att mäta ett företags påverkan, men används ofta för att ”inte göra fel”. De kan ses som hygienfaktor i att driva mer hållbara verksamheter.

För att maximera fördelarna med en hållbarhetsstrategi är det viktigt att bidra till samhället utöver det absolut nödvändiga. Större företag kan sätta krav på underleverantörer, samarbetspartners och andra i värdekedjan att agera, paketera, och leverera mer klimatsmart.

I rapporteringen är det även smart att översätta det som görs och koppla det till Agenda 2030-målen för att bana väg för en större förståelse för ert engagemang. Nivån för vad som skadar ett företags anseende vad gäller hållbarhet höjs ständigt, och då är det bättre att vara steget före än att halka efter.

Därför är våra råd till dig:

  • Snåla inte med hållbarhetsstrategin

  • Gör det rätt från början och spara pengar i längden

  • Gå från att ”inte göra fel” till att bidra till samhället

  • Koppla hållbarhetsarbetet till Agenda 2030

 

avatar

Siavash Habibi

Hållbart företagande, strategi & innovation

RELATERADE ARTIKLAR