Skip to content
Centigo_retailtrender_Cecilia Friström.jpg
Cecilia Friström10 nov 20172 min read

Extraordinära kundupplevelser i detaljhandeln

Starka Communities, Retailtainment och Branschöverskridande samarbeten är några av de stora trenderna inom detaljhandeln just nu. Troligtvis är dessa trender resultatet av än mer medvetna konsumenter med höga krav på transparens och hållbarhet, som dessutom värdesätter köpupplevelsen och hög grad av personalisering.

Vinnarna är de som lyckas bäst med att möta kundernas efterfrågan och medvetenhet, de som vågar samarbeta över gränserna, pröva nytt och ständigt är beredda att förändra sig. Från månaden som gått har vi sett några spännande exempel på aktörer som lyckats.

Retailtainment – Unika upplevelser för konsumenten långt utöver det vanliga

Retailvärlden kryllar av varumärken som bygger upp stora Communities där man erbjuder sina kunder mer än bara renodlade butiker. Två heta exempel på marknaden just nu är cykelsportmärket Rapha och nyöppnade Dear Tea Society i Stockholm, som båda har ett stort fokus på att bygga ett nätverk kring varumärket och erbjuder sina kunder alltifrån globala medlemskap till temaresor och samlingsplatser för likasinnade.

Ett tredje exempel är inte helt oväntat Apple som just nu lanserar en stor satsning på workshops i samtliga butiker där ambitionen är att göra butikerna till en plats för möten och kunskapsutbyte i den Community de samtidigt bygger. (Källor: Market, Handelstrender)

Trenden är tydlig – upplevelsen är produkten och de faktiska produkterna har blivit det sekundära i retailaffären. Retailtainment, fusionen som ni säkerligen redan stött på men som så mitt i prick beskriver den rådande trenden och vikten av att ge kunden en unik upplevelse som överträffar allt vad shopping någonsin har varit. Allt kretsar kring att erbjuda kunden något mer värdefullt såsom kunskap, erfarenhetsutbyte eller en mötesplats för likasinnade. Kunden får därmed möjlighet att skapa passion och genuint intresse för både varumärket och produkterna.

Genom att bygga upp plattformar där interaktion sker med kunden får du som retailer också möjlighet att ta del av kundens insikter, vilket blir ett viktigt steg i en kundcentrerad produktutveckling. Dessutom blir plattformen en betydelsefull parameter för att etablera en långsiktig relation med sina kunder.

Batteridrivna lastbilar och närodlad textil blir resultatet av branschöverskridande samarbeten

Senaste månaden har vi också kunnat läsa om projektet ”Etablera närodlad textil i Sverige”. Som en del i projektet samverkar ett antal aktörer inom svensk skogs-, pappers- och textilindustri för att skapa textilproduktion av råvara från massaindustrin. Projektet syftar till att skapa ett cirkulärt flöde genom nya tekniker och belysa vikten av att ständigt undersöka alternativ till bomull och syntetfibrer.

Samtidigt som initiativet att ta fram hållbar textil drivs framåt testas nu också Sveriges första helt batteridrivna lastbil i skarp drift. Satsningen är en del i projektet eRoadArlanda där aktörer som NCC, KTH, Elways och PostNord samverkar. (Källa: Handelstrender)

Initiativ som bemöter och utmanar existerande teknik där lösningen och projekten inte hade kunnat vara möjlig utan branschöverskridande samarbeten blir allt vanligare. Vi ser en tydlig trend av aktörer som ger sig in i nya branscher och utnyttjar sin konkurrenskraft och styrkor i andra branscher för att möta konsumenternas behov.

Fortsätt utmana och sätt kundens upplevelse i fokus

De som lyckas bäst är de aktörer som bemöter kundens höga krav, de som vågar utmana rådande retailklimat och ger sig in i nya områden, allt för att kunna ge kunden en unik helhetsupplevelse. Förutsättningen för att detta ska vara möjligt är att konstant lyssna och lära från kunden, ta förändringen i sina egna händer och fokusera på värdet som skapas för kunden.

avatar

Cecilia Friström

Managementkonsult inom retail

RELATERADE ARTIKLAR